Stemmen via betaalde SMS (bijna) passé?

23 Aug '06 - 19:14 by

Een paar maanden geleden bleek dat de gemiddelde marketeer nog niet echt warm loopt voor 'mobile marketing'. Veel van de mobiele marketingacties betreft slechts het verzenden van SMS-jes, terwijl de meeste (smart-)telefoons vandaag de dag volgens mij tot veel meer dan dat in staat zijn.

Neem bijvoorbeeld het stemmen per SMS bij tv-programma's als 'Big Brother', 'Idols', 'Dancing with...' en de 'TMF Awards'. Het deelnemen aan dergelijke SMS-acties is een best prijzige onderneming, waarbij een heel groot deel van de inkomsten voornamelijk tengoede komt aan de telecomproviders. Een redelijk onbegrijpelijke situatie, maar het is niet anders. Wordt het daarom niet eens hoog tijd voor een telefoonapplicatie, waarmee de consument zijn stem kan uitbrengen zonder zich 'blauw' te betalen aan SMS-kosten én waar ook de adverteerder beter van wordt? Dat lijkt mij slechts een kwestie van tijd.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de eerder besproken case van MedEurope, waarbij smartphones gratis worden weggeven aan een specifieke doelgroep in ruil voor zeer gerichte ads op het telefoontoestel, kun je je wellicht ook voorstellen dat een dergelijk businessmodel te bouwen is rondom het SMS-en.

De hele SMS-module zou in deze kunnen worden vervangen door een messenger-achtige tool, waarbij de gebruiker behalve de online kosten niets betaald. De mogelijkheid om te stemmen via deze weg wordt je dan namelijk aangeboden door een merk, bijvoorbeeld 'Rexona', 'Toyota', 'Heineken' of elk ander willekeurige 'brand'. Zowel de adverteerder als de consument hebben hier profijt van. En de broadcaster spint er eveneens garen bij, aangezien er waarschijnlijk meer gestemd zal worden (met mogelijk meer kijkers) en er weinig inkomsten naar de telco's wegvloeien.

Nu ben ik geen techneut, maar mij is verteld dat een dergelijke applicatie mogelijk zou zijn op de meeste hedendaagse telefoontoestellen. Het mooie is dat zowel de consument als de adverteerder, alswel de betreffende broadcaster er bij gebaat zijn. Daarnaast kan er een directe relatie met de tot dan toe anonieme TV-kijker worden opgebouwd, die er door de diverse SMS-affaires waarschijnlijk alleen maar wantrouwiger op is geworden.

De enige die er wellicht wat bekaaid van af komt is de telecomprovider zelf. Maar ja, die kan natuurlijk weer adverteren binnen zijn netwerk of nieuwe manieren bedenken om dit te compenseren. Met de opkomst van de IPTV-kanalen onder de vlag van de grote telecomproviders als KPN en Tele2 lijkt mij het (zender-)verdienmodel best aanlokkelijk.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.