Goede content essentieel

12 Apr '06 - 11:52 by

Gisteravond was er weer een 212-Amsterdam in Felix Meritus. De herinneringsmail met als titel 'Word een John de Mol' had zijn uitwerking geenszins gemist, waardoor de zaal meer dan rijkelijk was gevuld.

De presentatie werd gegeven door het bedrijf LinkinMedia, die graag ondersteuning biedt bij de creatie en realisatie van interactieve communicatie-concepten. De focus was daardoor vooral gericht op hoe je relatief eenvoudig je eigen audiovisuele content op het internet kan plaatsen, zodat andere belangstellenden het ook kunnen bekijken. Voor zo'n 75 euro zou je al over genoeg bandbreedte kunnen beschikken om een kleine honderd kijkers te kunnen bedienen. Een leuk begin voor een startende tv-zender.

Dat het opzetten van een eigen tv-station of afgeleide daarvan een lucratieve business kan zijn, werd nogmaals onderstreept door de behandelde casussen, waaronder Tiesto.com, Kane.nl en Raceworld.tv. Deze laatste bezit ondermeer de uitzendrechten van diverse autoraces en zou daarmee per maand al gauw zo'n kleine 100.000 euro omzetten. Met welgeteld twee redactieleden een winstgevend businessmodel.


Het opzetten van een eigen internetzender voor een specifieke, veelal niche, doelgroep heeft zeker voor de kleine ondernemer een aantal voordelen. Afgezien van niet onbelangrijke factoren, als beschikbare tijd en het bezitten van relevante content, is het goedkoper en heb je algehele controle over het uiteindelijke product. Een prettig vooruitzicht voor iedereen die audiovisuele content wil inzetten, maar waarvoor regionale of landelijke (non-spot) tv-activiteiten te duur zijn.

Het perspectief dat je op termijn zou kunnen concurreren met bestaande special-interest kanalen zoals MTV, TMF, Nat. Geographic of Discovery is volgens mij maar voor weinigen weggelegd. Het vergelijken van een wereldmerk als Tiesto met een alleen in Nederland te ontvangen muziekzender gaat wat mij betreft dan ook een beetje mank.

Daarnaast is het creëren en produceren van relevante content wellicht moeilijker dan (ook gisteren) werd verondersteld. Het bezitten dan wel het mogen uitzenden van live-evenementen, concerten of ander (kwalitatief goed) archiefmateriaal is voor velen redelijk onbereikbaar.

Mocht je na gisteravond nog meer getriggered zijn om je eigen zender te starten, bedenk dan goed wat je uiteindelijk wilt bereiken. Op het niveau van een gemiddelde web/videolog is het experimenteren met je huis-tuin-en-keuken-camera meestal geaccepteerd en een belangrijk onderdeel van de beleving. Eénmaal op een hoger niveau aangekomen, denk ik dat je er niet aan zult ontkomen om professioneler te werk te gaan. Relevante en kwalitatieve content maken vergt dan meer van je dan even een paar leuke filmpjes achter elkaar te plakken. Zeker als je je zenderomgeving graag gevuld ziet met betalende banners.

Zoals in de aankondiging van 212-Amsterdam al te lezen was, zal 'de kijker controle krijgen en goede content van groot belang worden'. En daar was volgens mij iedereen het gisteravond wel over eens.

De presentatie van LinkinMedia is hier te downloaden.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.