Smartphones en TV een logische combinatie?

12 Aug '06 - 17:04 by

Een klein jaar geleden voorspelden ingewijden uit de mobiele tv-markt dat televisie kijken via je mobiele telefoon niet lang meer op zich zou laten wachten. De internetgeneratie, destijds de belangrijkste doelgroep en tussen de 16 en 34 jaar, zou een dergelijke dienst snel in hun dagelijkse routine opnemen. Helaas moeten we vandaag de dag concluderen dat deze verwachting te opportuun was en vanwege al eerder besproken redenen niet is uitgekomen.

Persoonlijk heb ik steeds meer de indruk dat het mobiel TV kijken eerder gemeengoed zal worden door andere devices dan de alom bekende 'smart'-foons. Zo wordt er bijvoorbeeld al enige tijd gespeculeerd over het bellen met je (video-)iPod door middel van de zogenaamde iPhone, al dan niet met beperkte belfuncties, wat sommigen onder ons overigens juist lijken te prefereren. Als je de upgrading van de bestaande iPod of mogelijke iPhone echter verder doortrekt, zal ook Apple op termijn haar gebruikers de mogelijkheid bieden om 'anywhere' en 'anytime' (video-)content te downloaden door bijvoorbeeld wifi/wimax-verbindingen. Hiermee komt de integratie met het medium televisie een stap dichterbij.

Een andere mogelijke kanshebber is een communicator als de Sony Mylo, die naast gamen, MP3-afluisteren, video- en internet-toepassingen, momenteel ook de mogelijkheid biedt om maar liefst drie uur te bellen via Skype. Aangezien ook hier de grens tussen (game-)console en (smart-)telefoon begint te vervagen en wifi hier standaard is geintegreerd, zal het bekijken van televisiecontent op de Mylo op termijn ook een feature kunnen worden.

Een niet onbelangrijk aspect blijft natuurlijk dat je als gebruiker het liefst alle functionaliteiten in één apparaat verenigd wilt hebben, aangezien je anders een scala aan producten moet meenemen als je onderweg gaat. Hopelijk zorgen de diverse 'mobiele tv'-experimenten en andere proefballonnen op dit gebied ervoor dat audiovisuele content de komende jaren via steeds meer apparaten en locaties (makkelijk) kan worden genuttigd. Mobiele TV heeft dan eveneens alle ingredienten in zich om 1-op-1 communicatie en interactie mogelijk te maken, wat de gemiddelde marketeer zeker zal aanspreken.

De voorspellingen met betrekking tot tv op een mobiele device lijken elkaar soms tegen te spreken. Over de (on-) mogelijkheden van 'TV op je mobiel' wordt aanstaande 12 september gesproken op het Euroforum-congres. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.

Zie voor de nodige discussie hierover Marketingfacts

[ronald] - 15 Augustus '06 - 23:29


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.