Audiovisuele content in trek bij marketeer

05 Apr '06 - 12:28 by

In één van de nieuwsbrieven die AdAge dagelijks verstuurt, wordt een artikel besteed aan de toenemende populariteit onder Amerikaanse marketeers om te adverteren op sites die video gerelateerde content aanbieden.

De diverse video-zoeksites zoals Google Video of YouTube vallen hier trouwens niet onder, aangezien het ondermeer lastig is om de aangeboden content op kwaliteit en inhoud te kunnen beoordelen.

Alhoewel de grote Amerikaanse televisienetwerken pas in mei hun najaarspresentatie houden, zouden veel media-inkopers hun marketinggeld nu al hebben veiliggesteld door vroegtijdig advertentieruimte te reserveren bij diverse online bedrijven.

Niet alleen grote ondernemingen, waaronder Yahoo, MSN en AOL, zijn volgens het artikel geliefd, maar ook kleinere sites met een specifiekere doelgroep zouden goede zaken doen. Met name zij die audiovisuele content brengen op het gebied van entertainment, financiën en reizen zouden een significante toename in de vraag naar advertentieruimte hebben ondervonden.

Veel marketeers zouden door de vroegtijdige 'sale', in combinatie met hun (zakelijke) interesse in digitale media en de gebruikelijke hang naar 'return of investment' erg ontvankelijk zijn.

Doordat er meer geld online wordt besteed, blijft er volgens sommigen minder geld over voor het medium televisie. Dit laatste is echter nog maar de vraag, aangezien het geld ook vanuit andere budgetten kan worden vrijgemaakt, waaronder direct-marketing. Daarnaast zien we dat in de afgelopen jaren de televisiebestedingen juist alleen maar zijn toegenomen. Onderzoek door Forrester's wijst echter uit dat dit in 2007 weleens over zijn hoogtepunt heen zou kunnen zijn.

Uit een poll onder 133 Amerikaanse adverteerders, die gezamelijk meer dan 20 biljoen dollars te besteden hebben, bleek dat een aanzienlijk percentage hun toekomstige marketingbudgetten zou willen herzien. Volgens Viacom, één van de grotere video content leveranciers, is dit het eerste jaar dat adverteerders het bekijken van video online zien als een activiteit die meer en meer raakt ingeburgerd in het dagelijks leven.

Gelukkig zijn er ook al een aantal adverteerders die een stapje verder durven te gaan en juist bewust gebruik willen maken van 'consumer generated content'. In dit kader wellicht aardig om eens rond te kijken op 'Heavy.com' en Current TV, waarbij de laatste zelfs een gratis basiscursus 'videofilmen' aanbiedt.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.