Mobiele marketing behoeft impuls

23 Jun '06 - 18:38 by
Gistermiddag vond in het Planetarium in Amsterdam het 3e 'Mobile Marketing Event' plaats. Gezien de hoeveelheid aanwezigen zou je bijna denken dat het hier een nieuw medium betreft, maar niets is minder waar. Het gros van de huidige mobiele telefoontoestellen, PDA's en andere gekloonde varianten binnen dit productsegment kunnen vandaag de dag technisch zelfs al veel meer dan de gemiddelde provider aanbiedt.

In dit kader werd er door de sprekers jammergenoeg dan ook met name ingegaan op (soms aloude) 'SMS'-gerelateerde toepassingen. Vanwege de geldelijke verdiensten en bijbehorende businessmodellen die je erop los kunt laten een begrijpelijke keuze, maar tevens een gemiste kans gezien de ontwikkelingen op het gebied van digitale media.

Een zeer succesvolle Engelse case van het bedrijf Sponge, waarbij barcodes op zakken chips zo'n 15 miljoen sms-jes in korte tijd wist te genereren, bleek een absolute topper. Volgens Maurits van Rijkevorsel (Endemol) is voor het welslagen van een 'SMS(2mail)'-campagne noodzakelijk dat de afzender een zorgvuldig gekozen communicatiemoment met de klant weet te realiseren. Daarnaast moet de ontvanger anderzijds minstens het gevoel hebben er 'beter' van te (kunnen) worden. En pas als dit 'what's in it for me'-principe opgaat, zou een virale uitrol binnen de mogelijkheden liggen.

Aangezien veel van de sprekers verwachten dat medium televisie pas over een kleine 10 jaar echt interactief is, zou 'de mobiel' tot die tijd de ideale brugfunctie kunnen vervullen met het internet. Het is niet alleen zeer persoonlijk, interactief en altijd in de buurt van de gebruiker, maar ook een goedkoop, eenvoudig en op korte termijn inzetbaar kanaal.

Gezien de budgetten die er momenteel mee gemoeid zijn, lijkt de gemiddelde marketeer vooralsnog niet echt warm voor te lopen voor 'mobile marketing'. Echter de door MedEurope gepresenteerde case, waarbij gratis PDA's met de nodige advertenties aan een specifieke doelgroep (in dit geval artsen) worden weggeven, geeft volgens mij goed aan hoe de adverteerder op het mobiele medium kan inspelen.

Ondanks dat het event uiteenlopende partijen had uitgenodigd, werd er wat mij betreft een te eenzijdig beeld gegeven van de huidige wensen en mogelijkheden vanuit de markt. De meeste telefoonbezitters hebben tegenwoordig een GPRS of UMTS geschikt toestel, waardoor ook andere (interactieve) content kan worden opgehaald. Maar zolang de meeste providers krampachtig vasthouden aan hun eigen portals, niet werken met een 'flat-fee' (zoals web'n'walk van T-Mobile) en zich vooral lijken te richten op impulsaankopen bij jongeren, zal deze groeiende branche nog een hele tijd het predikaat 'volwaardig medium' moeten ontberen.

Een gedeelte van de presentaties is te downloaden via de site van Mobile Marketing Event. Hier staat tevens een doorlink naar een aantal video-interviews met sprekers en aanwezigen die Ronnie Overgoor (de dagvoorzitter) heeft gemaakt.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.