Wie zit er aan de knoppen?

19 Nov '07 - 08:57 by
Afgelopen week vond in Bussum het door Broadcast Press georganiseerde 'Onder de knop'-congres plaats. Gedurende twee volle congresdagen werd door kenners en aanwezigen gesproken en gediscussieerd over de laatste ontwikkelingen én trends op het snijvlak van telefonie, TV, internet en crossmediale toepassingen. Hieronder een paar highlights.

‘Mobiel, the next big thing?!’
Op de eerste dag stond ‘de mobiel’ centraal, hetgeen zich met name concentreerde op de telefoon als mobiel device. Volgens Jan Zwang (marketing manager bij GfK Benelux) wil de consument vooral een simpel werkend toestel, die bovenal voorzien is van een zeer aantrekkelijk en liefst persoonlijk design. In Japan zou dit dan ook dé reden zijn dat een marktpartij als Nokia het daar moet stellen met een zeer mager marktaandeel in de beurt van de 0.01%.

Volgens Zwang valt er echter met name op het gebied van 'tv op de mobiel' in een tal van landen nog voldoende ‘land te ontginnen en te winnen’. Doordat de meeste mobiele telefoons vandaag de dag echter slecht of niet zijn uitgerust met deze inmiddels veel besproken feature laat de telecombranche veel kansen liggen. Van een echte doorbraak zal in Nederland dan ook pas sprake kunnen zijn als de Europese telefoonfabrikanten hun assortiment eens flink gaan uitbreiden met trendy modellen, die ook nog eens voorzien zijn van een gebruiksvriendelijke TV-interface. Tot die tijd is de mobiele telefoon ‘een sleeping giant’, aldus Zwang.

Degene die overigens niet kunnen (en willen) wachten op een designvol toestel met ingebouwde TV-tuner, kunnen momenteel ook een beroep doen op de al eerder besproken Slingbox. Een IP-based device die ongeacht waar je bent alle tv-kanalen van ‘thuis’ doorzet naar je pc, laptop en/of (middels speciale software) ook op je mobiele telefoon. Volgens Niels van Wheele (T-Mobile) gebruiken we de mobiel tegenwoordig vooral om ‘even iets op te zoeken’. Hetgeen strookt met de bevindingen van GfK Benelux die concludeert dat de gebruiker liever ‘acces’ heeft tot van alles, dan een toestel te bezitten die van alles kan. Als het aan T-Mobile ligt gaat het echter nog ettelijke jaren duren, voordat de consument haar mobiel zal gebruiken als een apparaat voor het consumeren van bijvoorbeeld pod- en vodcasts. De roze telecomreus focust zich de komende tijd dan ook op het vergroten van haar marktaandeel bij de massa. Op zich geen vreemde keuze, aangezien de gehele telecombranche momenteel nauwelijks geld verdient met nieuwe innovatieve en persoonlijke diensten die de mobiele telefoon voor velen nu juist zo bijzonder maakt.

‘De strijd om de eyeballs’
De strijd om de spreekwoordelijke ‘eyeballs’ leverde gisteren tijdens één van de gehouden paneldiscussies de nodige gesprekstof op. Dagvoorzitter Joris van Heukelom (directeur crossmedia DAG) had hiervoor een aantal ‘grote jongens’ uitgenodigd, te weten Peter op de Beek (directeur RTL Nederland Interactief), Erik-Jan Gelink (ex-directeur Exploratie), Yme Bosma (manager business development & partnerships bij Hyves), Jeroen Verbeek (directeur interactieve media bij SBS) en Carl Lunenborg (hoofdredacteur van tvgids.nl).

Gedurende deze sessie werd duidelijk dat de focus van RTL nogal verschilt met die van SBS. RTL predikte vooral het denken vanuit een ‘merk’ en het bieden van de juiste context, daar waar SBS met name een rol voor zich zelf zag weggelegd als ‘gids’. De consument zou volgens Verbeek (SBS) vooral de behoefte hebben om geamuseerd te worden en hierover te kunnen praten met anderen, dan zelf echt ‘aan de knoppen’ te gaan zitten. Beiden waren het er wel gebroederlijk over eens dat de door hun geëxploiteerde TV-kanalen de perfecte etalages zijn én blijven om de massa te bereiken en crossmediale activiteiten te ontplooien.

Volgens Bosma zijn de traditionele broadcasters overigens geen concurrenten van zijn huidige werkgever Hyves, maar zouden zij juist door samenwerking nieuwe adverteerders en bijbehorende innovatieve concepten kunnen ontwikkelen. Een win-win situatie, die door de Publieke Omroep inmiddels al is opgepakt en binnenkort resulteert in het aanbieden van publieke TV-programma’s middels het Hyves-platform. Volgens recent onderzoek van Ernst&Young zou het actief bezoeken van social networking sites (waaronder Hyves) er overigens voor zorgen dat er minder TV wordt geconsumeerd. De door Bosma aangekondigde samenwerking zou dus met name lucratief zijn voor de TV-branche.

‘Samenwerken en experimenteren een must’
Alhoewel er in de twee dagen nog veel meer presentaties de revue passeerden, werd vooral duidelijk dat bestaande marktpartijen nog steeds te weinig samenwerken en experimenteren met zowel bestaande als nieuwe (vaak kansrijke) marktpartijen. Wat jammer is, aangezien de laatst genoemde overall (nog) geen last heeft van ‘een verleden’ en een verouderde mindset, waardoor kansen eerder worden gezien en kunnen worden geconcretiseerd. Daarnaast hebben ze vaak ook meer interactieve DNA in huis die juist in deze tijd van een gefragmenteerde consumentenmarkt zo broodnodig is, wil het adverteerdersgeld de juiste doelgroep bereiken.

Het juist voorspellen van hetgeen op korte termijn succesvol zal zijn, lijkt met de dag moeilijker te worden. Hierdoor gaan veel marktpartijen zich nog meer focussen op hun eigen business in plaats van zich open te stellen voor partnerships en de dialoog met de (potentiele) gebruiker aan te gaan. Het kunnen en willen delen van kennis en kunde met anderen juist een vliegwiel-effect bewerkstelligen die de markt zo goed kan gebruiken.

Dat alle puzzelstukjes die kunnen leiden tot een succes nog deels onbekend zijn en verspreid liggen bij de diverse marktpartijen, mag dit natuurlijk echter geen vrijbrief zijn om als ondernemer maar passief toe te kijken hoe het medialandschap zich vandaag de dag ontwikkelt.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.