De mobiel als ‘third screen’: de eerste learnings

03 Okt '07 - 10:30 by
Gistermiddag was ik aanwezig op het congres ‘TV op de mobiel’, waarbij de meest recente ervaringen aangaande de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ werden besproken. Onderzoek toonde onlangs nog aan dat de doorsnee Nederlander dit ‘upcoming’ medium als ‘TV-screen’ wel ziet zitten, en dan met name onderweg, op het toilet of gedurende een vakantie in het buitenland. Op zich positieve geluiden, maar wat zijn tot nu toe de learnings aangaande het consumeren van audiovisuele content via de mobiele telefoon?

Vodafone, die sinds 1 mei dit jaar mobiele tv-content aanbiedt middels een 16-tal ‘TV-kanalen’, spreekt van een stijgende lijn in de verkoop van hun mobiele TV-pakketten. Ondanks dat voor het kijken ervan een speciaal abonnement à €7, 50 per maand is vereist, blijkt dat maar liefst zo’n 75% van deze early-adapters de dienst na een maand verlengd. Dit is met name in trek bij een vooralsnog mannelijke gebruikersgroep (77%), die gemiddeld genomen tussen de 31 en 54 jaar jaar oud is. De belangrijkste aanjagers om vanaf de namiddag en ‘onderweg’ mobiele TV te consumeren, blijkt vooral te danken aan de mate van nieuwsgierigheid (44%), verveling (20%), behoefte aan amusement (15%) dan wel de behoefte aan informatie (10%) van deze groep.

Ondanks dat het een trage groeimarkt is, is er volgens Mark de Buck (Vodafone) de komende tijd nog wel veel werk aan de winkel. Zo percipieren veel consumenten deze nieuwe manier van TV-kijken namelijk veelal als ‘duur’ en laat de user-interface nog vaak te wensen over. Binnen de Vodafone Live!-portal is tot nu toe de ervaring dat zowel het ‘lineair’- als ‘on demand’ consumeren van TV-content een versterkend effect op elkaar heeft. Dat de TV-zenders hun content zo ‘snel’ via de mobiel distributie hebben ontsloten, is volgens De Buck vooral te danken aan het niet eerst juridisch willen dichttimmeren van licentiecontracten. Alhoewel sommige TV-programma’s vanwege rechtenquesties door derden desondanks mogelijk wel ‘op zwart gaan’.

Sinds de komst van het medium televisie midden vorige eeuw lijkt de grote van het ‘TV’- scherm bij productinnovaties zoals bij mobiel, er steeds minder toe te doen. Volgens Ronald Haanstra (ceo MTVNL) zijn er grofweg vier manieren om de audiovisuele content op een mobiel scherm te bekijken:

  1. 3G/UMTS/HSDPA: via bestaande mobiele netwerk (IP), Unicasting (1 op 1)
  2. Multimedia Broadcast Multicast Services (MBMS): via bestaande UMTS/HSDPA-netwerk, Multicasting (10 op 1), nog in de kinderschoenen.
  3. WiMax: via local wireless WiMax-netwerken, Multi- en Unicasting, vraagt veel capaciteit van netwerk.
  4. Broadcasting: middels een nieuw netwerk, broadcasting (1 op massa), nieuwe frequentieruimte nodig.

Voor wat betreft de broadcasting-optie lijkt het er in Nederland op dat ‘DVB-H’ de standaard uitzendtechniek gaat worden, terwijl de tegenhanger ‘DMB-H’, die minder kost, meer bereik heeft en ooit speciaal voor ‘moving objects’ is ontwikkeld, eigenlijk een geschikter maar veelal onbekender alternatief is, aldus Haanstra. Hij gaat er hierbij overigens wel vanuit dat de batterijcapaciteit de komende jaren flink zal toenemen, aangezien de laatstgenoemde techniek niet echt energiezuinig is. Een aanname die wat mij betreft zeer valt te betwijfelen en hiermee meteen een zwak punt van ‘DMB-H’ wordt getoond, waardoor een snelle omarming ervan minder kansvol lijkt.

Volgens Brian Jagt (Deloitte) is ‘DVB-H’ met een terugverdientijd van zo’n 5 jaar voor één telecomaanbieder een te groot risico en eveneens te onrendabel om echt levensvatbaar te zijn. Om de concurrentie en de technische ontwikkelingen voor te kunnen blijven, zullen er volgens hem, óf diverse consortia ontstaan die nieuwe netwerken gaan neerleggen óf gaan bestaande partijen samen de bestaande netwerken uitbouwen. Iets wat volgens Jagt al zou gebeuren bij de telecompartijen KPN en Vodafone. Deze zouden inmiddels achter de schermen al met elkaar in gesprek zijn, aangezien KPN haar Digitenne-netwerk wil gaan inzetten voor het ontsluiten van audiovisuele content op mobiele devices.

Michel Mol (NPO) beweerde geen idee te hebben over wie zijn early-mobiele-adapters zijn. Desondanks wordt er bij de publieke omroepen op vele fronten geëxperimenteerd en koopt men tegenwoordig ook (indien mogelijk) de mobiele rechten af. In de nabije toekomst zouden volgens Mol vormen van ‘push-TV’, zoals het podcasten van relevante (TV-) content gedurende de nacht, weleens de doorbraak kunnen worden voor de consumptie van audiovisuele content via een mobiel device. Laurens Rutten (MoMac) vulde hier nog aan toe dat wat hem betreft het ‘Snack-TV’-moment kan worden gestimuleerd en opgelengd door flink in te zetten op het ‘video-on-demand’-aspect in combinatie met interactieve features, zoals o.a. het ‘raten’ van filmpjes, doorsturen van content naar vrienden en het uploaden van consumer-generated-content. Frank Hermans (Ericsson) beaamde dat en waarschuwde dat alleen het kunnen kijken naar bewegend beeld weinig zoden aan de dijk zal zetten. Naast het kunnen instellen van je persoonlijke programmagids (EPG) zou tevens de user-experience en een optimale services-packaging eraan kunnen bijdragen dat de consument de overstap naar de mobiel als TV-scherm ‘en masse’ aandurft.

De technische discussie is voor de meeste gebruikers niet relevant, als het toestel maar werkt en er een interessant pakket aan audiovisuele content aanwezig is. Het medium televisie zou volgens één van de sprekers een belangrijke rol kunnen spelen, in tegenstelling tot de PC, zodat meer mensen deze nieuwe experience zullen gaan eigenmaken. Het kan overigens nog wel even duren voordat Nederlanders vanaf hun buitenlandse vakantieadres Nederlandse TV-programma’s op de mobiel kunnen bekijken. Er zullen namelijk eerst betaalbare ‘roaming’-tarieven moeten worden afgesproken en dan nog moet de content ook in het buitenland beschikbaar zijn.

Met zo’n 3 miljoen UMTS-toestellen in de huidige markt zou het mobiele medium bij acceptatie volgens mij weleens een geduchte concurrent kunnen worden van de gratis ochtendkrant. Thema’s zoals nieuws en actualiteiten (48%), weer en verkeer (33%) en sport (22%) blijken voor mobiel TV kijken namelijk erg in trek. Gezien de content overlap lijkt het mij slechts een kwestie van tijd, totdat er een aantal adverteerders in gaan zien dat het aanbieden van (gratis) audiovisuele content via de mobiel ook een interessant nieuw marketingkanaal kan zijn.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.