PICNIC ‘07: De realiteit van morgen

01 Okt '07 - 10:33 by
Ondanks dat er de afgelopen dagen al het nodige is geschreven over PICNIC ’07 wil ik nog even kort de aandacht vestigen op de sessie ‘Augmented Reality for Advertisers’ die afgelopen vrijdagochtend plaatsvond.

Het verschil tussen ‘virtual-‘ en ‘augmented’ reality is overigens dat de laatstgenoemde gebruik maakt van beelden uit onze dagelijkse realiteit en die combineert met (3D-)computeranimaties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de virtuele wereld van Second Life, waarbij alles wat je ziet voortkomt uit technologie.

Tijdens de sessie werd gesproken met Eduardo Dias (Ydreams), David Polinchok (CXO Brand Experience Lab) en Jeroen Mol (Touching Media). Ieder van hen heeft in de afgelopen jaren een aantal innovatieve producten ontwikkeld, die inmiddels de interesse hebben van een aantal grotere adverteerders (o.a. Vodafone, Adidas, Nokia, Dove en Chanel).

Ydreams speelt met haar concepten in op de consument die het leuk vindt verrast te worden met een interactieve experience. Ze hebben een aantal mooie cases, onder andere in een bioscoop (i.s.m. Dove) en voor een exclusieve Store (i.s.m. Chanel).

CXO Brand Experience biedt enigszins dezelfde soort experience achtige concepten aan, maar dan meer gericht op het gebied van gaming; bij voorbeeld de NewsbreakerGame (bioscoop) en de meer mobielere game ‘PlayMegaPhone’ (TimeSuare NYC).

Het meest verrassende vond ik persoonlijk de presentatie van Touching Media, die middels het gebruik van een speciale (web)camera en software allerlei dagelijkse zaken, zoals verpakkingen van producten, brochures, tekeningen en de consument zelf, zo weet te verrijken dat het begrip 3D wel heel erg ‘real’ wordt. Zeker als de benodigde software ook nog enige kunstmatige intelligentie lijkt te bevatten.

De kosten die ermee gemoeid zouden zijn, liggen eerder richting de 4-cijfers dan hoger, aldus Mol. Op de winkelvloer lijken me de mogelijkheden middels deze techniek behoorlijk oneindig. Maar ook voor de adverteerder die middels de reguliere TV haar producten aan de man wil brengen. Als zelfs de camera van mijn mobiele telefoon, waarmee ik de bovenstaande beelden gisteren heb gefilmd, na afloop een paar reclamebonzen tot een hoogtepunt weet te krijgen, hoe zal dan wel niet de reactie zijn van de gemiddelde consument. Toch? Wie de gehele sessie wil (na-)zien, moet even naar de Picnic-website gaan.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.