'Het hele leven is één grote pitch'

21 Aug '07 - 13:51 by
HHet nieuwe seizoen van CrossMediaCafé werd gistermiddag geopend met een speciale zomereditie, waarbij de nieuwe ‘media’-minister Ronald Plasterk als hoofdgast aanwezig was. Samen met een aantal mediakenners werd stilgestaan bij de Nederlandse (cross-) mediabranche. De kenners, waaronder Willem van Kooten (media-entrepreneur), Hubert Deitmers (Van den Ende & Deitmers), Boris Veldhuijzen van Zanten (internet-entrepreneur) en prof. dr. Paul Rutten (hoogleraar Digitale Mediastudies) waren gevraagd om ieder vanuit hun eigen vakgebied de nodige handvaten en ‘learnings’ aan de nieuwe ‘media’-minister mee te geven.

Volgens Van Kooten is de mediabranche vooral gebaat bij mensen die vanuit hun garagebox gaan ondernemen, waarbij werken vanuit talent, toewijding, tijd en een goed gevoel voor timing (de ‘beruchte’ 4 t’s van Van Kooten) van essentieel belang zijn. Iedere vorm van overheidssubsidie ondermijnt volgens hem goed ondernemerschap, aangezien deze door al haar regeltjes en beperkingen dit per definitie in de weg zou staan. Het advies van de man die ooit aan de wieg stond van o.a. mediatycoon John de Mol was dan ook simpel; ‘je moet alleen duwen wat beweegt’.

Volgens hoogleraar Rutten laat met name de regio Amsterdam goed zien hoe de ICT-branche en de creatieve industrie steeds verder convergeren. In tegenstelling tot andere regio’s zouden de veelal nieuwe start-ups juist daar in staat zijn om de crossmediale sector een positieve stimulans te geven, aangezien er een drang naar innovatie, ‘sharing’ en tevens goede netwerkmogelijkheden zijn. De hieruit voortkomende content blijkt vandaag de dag al werk te bieden aan zo’n half miljoen mensen en zal in de nabije toekomst in gestaag tempo blijven doorgroeien, aldus Rutten.

Deitmers benadrukte dat het veel nieuwe ondernemers in de mediabranche ontbreekt aan een goede focus, dan wel deze vast te houden. De gemiddelde ondernemer zou volgens hem al snel verzuipen in de ogenschijnlijk kansrijke ‘crossmediale’ mogelijkheden die er dagelijks lijken te liggen en daardoor te kort schieten als ondernemer. Bij sommige van hen vervliegt volgens mij na enige tijd eveneens de ‘passie’ voor het vak en vult de gedachte om als ‘CEO’ van een bedrijf op korte termijn te kunnen cashen dit gebrek aan visie en ondernemerschap op. Uit de ongeveer 600 aanvragen die Van den Ende & Deitmers in de afgelopen 18 maanden tot zich kregen, hebben tot op heden al zo’n tien ondernemers kunnen rekenen op een kapitaalinjectie uit de pot van 150 miljoen euro die hiervoor beschikbaar is.

Volgens Veldhuijzen van Zanten is het gebrek aan ondernemersbloed deels te wijten aan het Nederlandse schoolsysteem. In Amerika zou zo’n 70% van de schoolverlaters overwegen om een eigen onderneming te starten, versus 7% in Nederland. Het entrepreneurschap zou aan de andere kant van de oceaan meer lonken, doordat er gewoonweg meer aandacht zou zijn voor het vermarketen van jezelf en je ideeën. Van Kooten vulde hierbij aan dat het hele leven wat hem betreft één grote pitch is. Hetgeen kon rekenen op instemming van het aanwezige publiek. (Lees ook even de vermakelijke column die Veldhuijzen van Zanten speciaal voor deze gelegenheid geschreven had.)

Op de valreep van deze pitchvolle middag konden een aantal ondernemers hun producten in een 3-minuten presentatie onder de aandacht brengen en werd er de AV Wiki gelanceerd; een soort wikipedia specifiek gericht op de audiovisuele branche. Aangezien minister Plasterk de bijeenkomst helaas vroegtijdig moest verlaten (wegens agendatechnische redenen), werd niet echt duidelijk wat zijn visie op de huidige en toekomstige mediasector is. Hopelijk wordt hierover meer duidelijk als hij aanstaande 6 september op het Omroepcongres als keynote spreker zijn visie op het Nederlandse medialandschap zal ventileren.

Mooie foto! Heb je nog een bronvermelding?

Thanks :-) Jim

Jim () (URL) - 21 Augustus '07 - 15:28

@jim: wist niet dat er een top-fotograaf in je schuilde. ;-) Bij deze: met dank aan [url=http://www.marketingpodcast.nl ]Jim Stolze[/url] voor de foto.

ronald () (URL) - 21 Augustus '07 - 15:56


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.