Het Gesprek: 'Alles wat Tien niet was'

29 Jun '07 - 19:00 by
Vanmiddag was mediaondernemer Ruud Hendriks te gast tijdens de Broadcast Business Club. Er werd met name gesproken over ‘Het Gesprek’, het nieuwe TV-station dat vanaf 2 oktober 24 uur per dag vraaggesprekken zal gaan uitzenden.

Volgens Hendriks zal ‘Het Gesprek’ door haar maatschappelijke karakter en inhoudelijke debatten van toevoegde waarde zijn binnen het huidige palet aan TV-zenders. ‘De inhoud is bij ons belangrijker dan de kijkcijfers’, aldus de oud-Endemoller. Een idealistische houding die aantrekkingskracht heeft op ruim 100 bekende (en minder bekende) presentatoren die besloten om zich bij het TV-station aan te melden, terwijl de vergoedingen voorlopig nog minimaal zijn.

Als vanaf oktober ‘Het Gesprek’ in Nederland te zien zal zijn, zowel online als (zoals het er naar uitziet) ook via digitale TV-pakketten, kan de kijker op allerlei interactieve manieren invloed uitoefenen op de ‘live’-content. Vooralsnog gaat men zelf vanuit Amsterdam de programma’s produceren dan wel de ‘live’ interviews doen en kunnen derden op termijn ook kwalitatieve content toevoegen. Wereldsterren waaronder John Cleese en Eric Clapton zouden reeds hun medewerking hebben toegezegd om eind dit jaar aan de interviewtafel aan te schuiven.

Met een budget van zo’n 2,5 miljoen euro op jaarbasis verwacht Hendriks binnen twee jaar break-even te kunnen draaien. Inkomsten moeten onder andere komen uit vergoedingen voor de doorgifte via de kabelmaatschappijen en de schaarse momenten die er zijn voor reclame en ‘branded TV content’. Aangezien er in Belgie grote belangstelling bestaat voor dit multimediale initiatief en met name vanuit de digitale distributeurs verwacht Hendriks dat ‘Het Gesprek’ bij onze zuiderburen weleens eerder een succes kan zijn dan in Nederland. Distributie is vandaag de dag van essentieel belang, zeker voor een nieuwe TV-zender. Een overigens lastig te nemen hobbel die Hendriks zich nog maar al te goed kan herinneren vanuit zijn werktijd bij Sport7.

Dat ‘Tien’ onlangs is verkocht aan RTL verbaast Hendriks niets. Volgens zijn eigen inschatting lag dat in de lijn der verwachting. ‘Desalniettemin een trieste gang van zaken, zeker gezien veel Talpa-werknemers hiervan nu de dupe zijn’, aldus Hendriks. Dat Fons van Westerloo en John de Mol afgelopen week feestelijk en in het openbaar hebben getoost op een succesvolle samenwerking is volgens Hendriks dan ook ‘onfatsoenlijk’. Volgens Hendriks zorgt de overname van ‘Tien’ door RTL ervoor dat laatstgenoemde aanstaande oktober de best bekeken TV-zender van Nederland zal zijn. Iets wat door de aanwezige bestuursleden van de Publieke Omroep vanachter uit de zaal luidkeels werd betwijfeld.

Door vooral niet te zijn wat ‘Tien’ wel was, namelijk een vergaarbak van TV-programma’s, waardoor de zender teveel een kopie van Nederland 2 werd, verwacht Hendriks nog een jaar intensief met ‘Het Gesprek’ bezig te zijn. Daarna zal hij er wel bij betrokken blijven, maar dan vooral vanaf de zijlijn. Gezien de hoeveelheid commissariaten en adviseursfuncties die hij bij de verschillende (media-)bedrijven vervuld, lijkt me dat overigens geen gek idee. Zeker nu een aantal van deze bedrijven ook betrokken zijn bij de opstart van deze nieuwe TV-zender.

Zelf zou Hendriks graag ‘De Dag van Het Gesprek’ willen instellen. Een dag waarop journalistieke communicatie in de breedste zin des woords centraal staat en talenten worden geprikkeld middels een heuse award. Gelukkig beseft ook Hendriks dat dit streven alleen maar een kans van slagen heeft als ‘Het Gesprek’ allereerst zelf het gesprek van de dag wordt.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.