De doorbraak van mobiele content nabij?

31 Mei '07 - 18:14 by

Gisteren vond het ‘Mobiele Content’-congres plaats waar gesproken werd over de vraag ‘óf, en zo ja wanneer’ de grote doorbraak van de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ kan worden verwacht.

Volgens de meeste sprekers zou toegang tot mobiel internet de komende tijd hiervoor weleens één van de belangrijkste aanjager kunnen worden.

Vandaag de dag weet echter maar zo’n 25% van de mobiele gebruikers dat zijn of haar mobiele telefoontoestel is uitgerust met de mogelijkheid om erop te internetten, via wap dan wel windows mobile. Dit is dan ook meteen voor een groot deel de reden waarom sinds 2003 de penetratie van mobiele internetters steevast niet boven de 7% uit weet te komen.

Uit consumentenonderzoek (Forrester) blijkt dat met name ‘de prijs’ (52%), ‘het gebrek aan behoefte’ (39%) en ‘het niet begrijpen hoe het werkt’ (12%), de drie belangrijkste oorzaken zijn van het feit dat de gemiddelde consument het vooralsnog veelal houdt bij een simpel toestel zonder ‘fratsen’.

Volgens Jan Zwang (GfK Benelux Marketing Services) is het meest verkochte telefoontoestel van de afgelopen week dan ook de fancy (not!) Nokia 1600. Niet echt het toonbeeld van mobiele communicatie anno 2007. Om zelf enigszins het tij te keren hebben de mobiele operators onlangs gezamenlijk (eindelijk) besloten om het mobiel internetten binnen alleen een ‘walled garden’ definitief af te schaffen. Als het goed is, biedt binnenkort iedere provider haar klanten vrije toegang tot het mobiele internet middels een maandelijkse flat-fee-abonnement.

Volgens Jan van Rossum (KPN) is het ‘open garden’ principe een eerste stap om de consument te overtuigen dat het mobiele kanaal wel in een (impulse)behoefte kan voorzien en daarmee een relevant medium kan zijn. Aangezien momenteel slechts 13% van grote Nederlandse internetsites naast de gebruikelijke ook een mobiele website aanbieden, zal de consument volgens hem echter nog wel even terughoudend zijn alvorens deze de persoonlijke relevantie ervan gaat inzien.

Ralph Cohen (IceMobile) ziet als contentleverancier de toekomst van ‘mobile entertainment’ met vertrouwen tegemoet. Zeker gezien er vorig jaar wereldwijd zo’n 957 miljoen mobiele telefoons zijn verkocht, en de Amerikaanse en Aziatische markten zich op het gebied van mobiele content in rap tempo ontwikkelen. Volgens Cohen sluit een concept als ‘CartoonMe’ aan bij de huidige behoefte van de consument, aangezien we nu het tijdperk van alleen maar sms-jes en de ringtones aan het verlaten zijn. Alexander Reitsma (Jamba!, tegenwoordig onderdeel van News Corp en bekend van het ‘Crazy Frog’-concept) en Bouk Hoytink (Sportsplaza) zijn het in die zin met Cohen eens. De geijkte applicaties, waaronder ringtones en portals hebben hun beste tijd gehad.

Jamba! werkt momenteel dan ook aan een ‘wholesale platform’, waarbij wordt ingezet op muziek (Jamba! Music), video, user-generated-content en communities. Wat mij betreft op zich een goed streven, maar bedenkelijk gezien de vooralsnog lage penetratie van mobiele telefoons die dit soort diensten ondersteunen. Volgens Jan Zwang (GfK) zou zo’n 80% van de gebruikers echter direct kunnen worden geconnect als de telco’s zo’n kleine 150 telefoonmodellen (lees: instellingen) zouden willen aanpassen. Een ogenschijnlijk simpele oplossing die toch niet zo eenvoudig ligt, gezien de huidige gefragmenteerde marktsituatie. Sportsplaza gooit het over een geheel andere boeg door zich te focussen op de inkoop van mobiele content rechten. Hierdoor verwacht het bedrijf te kunnen overleven in de ‘open mobiele’ markt en indien nodig de concurrentie een stap voor te zijn. Een pittige investering als je het mij vraagt die pas op lange termijn mogelijke revenues zullen opleveren.

Volgens Paul Bracker (OMI) is het een ‘bloody shame’ dat de telco’s de zo gefragmenteerde markt niet openbreken. Wat hem betreft zal de innovatie (zoals ook bij internet) dan ook niet van de huidige marktpartijen komen, maar eerder van starters die gedreven worden door hun eigen behoefte. Hij is ervan overtuigd dat zij vanuit de garagebox de ‘killer-app’ zullen ontwikkelen die het vliegwiel zal worden voor de mobiele content markt van morgen.

De doorbraak van de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ is de komende jaren afhankelijk van veel factoren, waardoor deze markt maar langzaamaan de gewenste vorm zal krijgen. Behalve dat bestaande businessmodellen zullen moeten worden herzien, zal met name de consument moeten worden overtuigd van de relevantie van dit mediakanaal. Hetgeen vooral betekent dat alle betrokkenen zich goed moeten realiseren dat de mobiele telefoon een apart mediakanaal is, waarbij de aangeboden content door haar gebruiker veelal wordt gebruikt als een ‘snackmoment’. Pas als de persoonlijke relevantie van de mobiel door de gebruikers kan worden gepercipieerd, zal de huidige generatie smartfoons weleens ‘the swiss knife of the 21st century’ kunnen worden.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.