De consument als graadmeter

16 Feb '07 - 10:13 by
Afgelopen dagen vond in Bussum het CrossMedium-congres plaats. Dit alles met het oog op ‘het formuleren van een aanvalsplan voor uw mediastrategie’ in het huidige medialandschap. Gezien het aanwezige gezelschap van deels ‘descission makers’ uit de mediabranche is dit een actueel onderwerp op veel agenda’s. De rode draad van het te voeren aanvalsplan was wat mij betreft eerder de vraag of ‘het concept’ dan wel ‘de consument’ centraal staat binnen een crossmediaal product. Hieronder een paar voorbeelden die in dit kader eruit sprongen:

XS4all kondigde aan dat zij medio maart van start gaan met nieuwe consumentendienst, een nieuws-gerelateerde blog. Hierbij worden ANP-berichten gekoppeld aan andere blogpostings die over hetzelfde nieuwsonderwerp gaan. Een soort RSS-achtige systeem die in eerste instantie binnen de eigen xs4all-blogs-community wordt gelanceerd. Behalve reageren en bloggen is het mogelijk om zelf wiki’s aan te maken, wat gezien de populariteit van Wikipedia me op termijn geen slecht idee lijkt. Volgens Rozemarijn Nieste (PR-manager XS4ALL) liggen er overigens geen financiele doelstellingen aan dit project ten grondslag, maar ontbreekt een dergelijk product gewoonweg nog in het huidige online aanbod. De consument mag het zeggen… Het project Teleblik, een online archief met historisch beeldmateriaal van de publieke omroepen, liet zien hoe het op eigentijdse wijze de schatkamer van %u2018Beeld en Geluid%u2019 heeft doen ontsluiten. Dit houdt praktisch in dat scholieren, van lager tot middelbaar onderwijs, vrijelijk gebruik kunnen maken van en zoeken in alle aanwezige beeldfragmenten om deze vervolgens te ‘editen’ voor verwerking in eigen spreekbeurten en (middels een url-link) te integreren in werkstukken. Helaas is voor deze dienst een speciale login-code vereist, maar éénmaal binnen een waar walhalla voor de jonge consument.

Exploratie, het mediahuis van de Telegraaf wil ook op crossmediaal gebied in de toekomst het gesprek van de dag bepalen door o.a. ‘crossmediaal te programmereren’. Een ambitie waaruit inmiddels producten als %u2018Char TV%u2019, %u2018Bureau van den Heuvel%u2019, %u2018Van Rommelzolder tot Droomhuis%u2019 en ‘Ajax in Kaapstad’ zijn ontsproten. De grilligheid van de consument laat zich volgens Marianne Zwagerman (directeur Exploratie) echter moeilijk vangen in allerlei onderzoeken. Haar businessunit geeft dan ook eerder de voorkeur aan het aanwezige onderbuikgevoel als graadmeter om concepten te lanceren en zodoende inzicht te krijgen in de behoeften van de consument. Door dit op juiste wijze te combineren met de mogelijkheden van het medium print, internet en TV zijn bij hen naar eigen zeggen redelijk tot behoorlijk geslaagde crossmediale producten ontstaan. Gezien hun aspiratieniveau op dit gebied, in combinatie met de nuchtere maar tevens kritische blik op de eigen portfolio, lijken de eerder genoemde voorbeelden slechts vingeroefeningen voor de toekomst.

Typerend genoeg sprak juist uit de presentatie van ‘Digital Out Of Of Home Media’- branchevereniging (DOOHM) weinig betrokkenheid met de wensen van de consument. Per slot van rekening een branche die door de markt met de nodige scepsis wordt gevolgd. Volgens voorzitter Tijmen Bos ‘zit de consument er (nu inderdaad) niet op te wachten’. Gezien de binnenkort te lanceren ‘into your face’-schermen (aldus Tijmen) in taxi’s en NS-treinen lijkt de push’-strategie de enige aanvalsoptie. Wat mij betreft gewoon een vorm van ‘broadcasten’ en éénrichtingsverkeer naar de consument die we juist pretenderen achter ons te hebben gelaten. Wellicht dat bereik in deze markt de adverteerder nog zal weten te overtuigen. Op 22 februari aanstaande wordt deze branchevereniging overigens officieel gelanceerd.

Het ON-project van Heineken en KPN was een story met termen als ‘relevantie’ en ‘urgentie’ in relatie met de kijker, maar in het bijbehorende promotiefilmpje lieten zelfs de figuranten de beeldschermen links liggen. En dat voor een exploitant die juist beeldend wil communiceren. Volgens Christiaan de Vaan (manager internet en narrowcasting KPN) zou de consument echter wel overstag gaan bij het zien en beleven van een dergelijk scherm. Helaas bleek een dergelijke ‘experience’ niet reproduceerbaar en (wat mij betreft) onvoldoende overdraagbaar aan de aanwezige toehoorders in de zaal.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat de consument binnen een crossmediaal concept centraal staat. Deze heeft steeds vaker de regie, of je dat nu leuk vindt of niet. Als je deze ‘open’- mind set als creatief, producent of exploitant éénmaal daadwerkelijk ‘voelt’ en combineert met de juiste content, binnen de juiste context en op het juiste moment, dan zal je in staat zijn om zelfs latente klantbehoeftes op te wekken en te bevredigen. Mission completed. Dit vergt echter wel een luisterend oor richting de consument en het open staan voor dialoog. Zo niet, dan heb je grote kans dat je het een ‘doem’-scenario is.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.