Creativiteit kent zijn grenzen

12 Dec '06 - 22:26 by

Sinds een aantal dagen is er de nodige ophef ontstaan over een aantal controversiele reclameuitingen die afkomstig leken van het wereldwijd bekende speelgoedmerk ’Lego‘. Er circuleerden op het internet namelijk een drietal (1, 2 en 3) printuitingen, waarbij een aantal vreselijke gebeurtenissen, zoals het instorten van het World Trade Center in New York, aan het speelgoedmerk Lego werden gekoppeld met als pay-off ‘rebuild it’. Op z’n zachtst gezegd, niet echt een fatsoenlijke vorm van communicatie.

Deze ‘herinterpretatie’ van de werkelijkheid veroorzaakte nogal wat woedende reacties en leidde als snel tot de hamvraag of deze uitingen ‘fake’ waren of niet? Een prangende vraag, aangezien Lego de afgelopen tijd juist het toonbeeld leek van ‘brandgagement’.

De uiteindelijke bron van al dit kwaad bleek verrassend genoeg een aantal ‘creatieven’ te zijn van een Chinese vestiging van het wereldwijd bekende reclamebureau Saatchi & Saatchi. In het kader van “personal trial to challenge creativity” waren zij tot de bewuste uitingen gekomen, aldus de aanstichters van dit alles.

Tot overmaat van ramp voor het reclamebureau hadden zij ook nog eens een videopost op YouTube geplaatst en daarbij het algemene telefoonnummer van Saatchi én hun persoonlijke namen op de aftiteling gezet. Niet echt een slimme move lijkt me, mits je natuurlijk je van geen kwaad bewust bent. Volgens de directie van het reclamebureau zijn al deze uitingen absoluut onacceptabel en zonder medeweten van het bureau gemaakt en gedistribueerd. De personen in kwestie zijn sinds een paar dagen op non-actief gesteld. Wat mij betreft een terechte maatregel, aangezien niet alles kan en mag onder de noemer van ‘creativiteit’.

zie de nodige reacties op [url=http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061212_creativiteit_kent_zijn_grenzen/]Marketingfacts[/url].

ronald - 13 December '06 - 17:31


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.