‘Simplicity’ het buzzwoord voor 2007?

23 Nov '06 - 22:31 by

Dagvoorzitter Joris van Heukelom gaf de bezoeker van het ‘Internet en TV’-congres gisteren al direct bij aanvang een duidelijke boodschap mee; ‘doen’ in plaats van ‘praten’ als het gaat om convergentie van ‘nieuwe media’. Hiermee heeft hij absoluut een punt, aangezien de veel beloofde convergentie pas echt ontstaat als alle belanghebbenden uit de diverse ‘silos’ (zoals TV, radio, internet, print, etc.) eens over hun muurtje durven te kijken en bereid zijn om gezamenlijk het nieuwe medialandschap te verkennen en vorm te geven. ‘Trial and error’ in plaats van langdurige analyses.

Het eerder aangekondigde GfK-onderzoek, ‘reality check’ genaamd, liet de jongste cijfers zien over de snelheid, de richting en trends binnen het multichannel speelveld. Eén van de conclusies was dat Nederland anno 2008 massaal zou zijn overgestapt op een hard-disk recorder, aangezien het dan een dan voor de consument aantrekkelijke prijskaartje zal hebben van rond de 350 euro. Niet geheel onbelangrijk lijkt mij echter de toegevoegde waarde die een dergelijk kastje momenteel en in de toekomst met zich mee brengt, die vooralsnog vaak niet veel meer is dan een digitalisering van het huidige zenderaanbod en de mogelijkheid om op te nemen. Iets wat vandaag de dag ook prima kan, alleen dan met bijvoorbeeld een VHS-recorder.

Wat mij betreft wordt de kracht en impact van andere potentiele recordable-apparaten in het huishouden, zoals de gameconsoles en mediacenters, op dit soort bijeenkomsten vaak onderbelicht.

De welbekende X-box en Sony’s PlayStation komen volgens mij langzaamaan als een soort van sluipmoordenaar de huiskamer binnen en herbergen steeds meer (interactieve) features en een steeds groter wordende harde schijf. Niet te onderschatten producteigenschappen. Als je daarnaast bedenkt dat deze productgroep een snellere adoptiecurve kent dan de hard-disc-recorder (aldus GfK), kan de penetratie van de gameconsole de komende jaren wel eens erg snel gaan en is het door zijn vele (interactieve) functionaliteiten een absolute potentiele ‘killer-app’.

Het GfK-onderzoek bracht voor het eerst harde cijfers over ‘het nieuwe (TV-)kijken’, maar leverde wat mij betreft geen verrassende feiten op. Voor wie al ‘time-shifted’ televisie keek zal het zeker geen nieuws zijn dat het niet meer dan logisch is dat je journaals, sportuitzendingen, live-registraties en dergelijk niet opneemt, aangezien de actualiteitsgehalte van de content hoog is. Volgens het marktonderzoekbureau zou het kijken vanaf de recorder als neveneffect het aantal conflicten in de huishoudens doen afnemen met betrekking tot het consumeren van TV. Bij deze veronderstelling wordt er dan wel van uitgegaan dat de recorder alles opneemt wat en wanneer je maar wilt en dat je deze opgenomen programma’s in goed overleg met je medebewoners consumeert.

Volgens Jeroen Doucet zal 50% van de Nederlandse huishoudens in 2008 gezegend zijn met een Eletronic Program Guide (EPG). De dan exponentieel gegroeide aanwas aan TV-kanalen en programma’s die op de meest uiteenlopende tijdstippen worden uitgezonden, vragen dan om grip dan wel controle van de gebruiker. Een prettig vooruitzicht zo’n alleswetende gids, mits je natuurlijk niet wordt overspoeld door (video-)banners van adverteerders in je zoektocht naar een kanaal of geconfronteerd wordt met half opgenomen TV-programma’s doordat zenders te laat (of te lui) zijn geweest met het verstrekken van de juiste aanvangstijden van je favoriete programma. Dit nog even afgezien van een gebruiksvriendelijke interface, waar momenteel de meningen over de invulling ervan nog verdeeld zijn.

Dat we op het gebied van interactieve TV niet alleen naar de UK moeten kijken, bleek eens te meer door de presentatie van het uit Belgie afkomstige Telenet. Ondanks dat dit 10 jaar ‘jonge’ kabelbedrijf slechts 200.000 van de 1,6 miljoen Belgische huishoudens van interactieve TV, telefonie en internet voorziet, is het aanbod van interactieve producten en diensten zeer groot. Met name het vermarketen van de set-up-box (daar digibox geheten) via anologe kanalen zoals TV en het sturen van monteurs naar alle nieuwe klanten bleek een gouden greep en zorgde voor een ‘massale uitrol’ in korte tijd. De box werd door TV-kijker met name opgepikt doordat deze via de anologe TV regelmatig werd geconfronteerd met het feit dat de bewuste TV-uitzending de nodige extra’s had, zij het natuurlijk alleen beschikbaar voor de digitale kijkers. Volgens Telenet zou deze set-up-box zelfs het stemmen via SMS voorbijstreven als het gaat om de hoeveelheid response. Niet gek. Hetgeen maar weer eens aangeeft welke kracht de ‘aloude’ afstandsbediening nog steeds kan hebben in het mobiele telefoon tijdperk. Bij Telenet wordt verder vooral ingezet op het bouwen van digitale merken, waarover binnenkort meer.

De vraag blijft natuurlijk in hoeverre allerlei nieuwe producten en diensten voldoende weten in te spelen op de consumentbehoefte van morgen en daarna. Meer interactiviteit, betere beeldkwaliteit en een groter zenderaanbod wanneer jij dat wilt lijkt het credo, maar is de consument daar wel aan toe? Volgens het GfK-onderzoek zou het ‘plug & play’-gehalte van de set-up-box een van de belangrijkste usp’s zijn. Maar wat als de mediacenter zeer compatibel wordt met je TV?

Ik denk dat het gemak en de simpelheid om nieuwe diensten in huis te activeren in eerste instantie belangrijker wordt dan wat het apparaat zelf kan. ‘Layback’ is vooralsnog de mode wat betreft TV kijken en daar hoort zo min mogelijk ‘gedoe’ bij. Wellicht meteen de reden waarom 26% van de aanwezigen gisteren tijdens een interactief en live uitgezonden panelonderzoek concludeerde dat het nieuwe buzzwoord voor 2007 ‘simplicity’ is? Waar hebben we die term al eerder gehoord?

Mocht je dit jaar nog graag verder worden bijgepraat over dit onderwerp, dan kan dat onder andere nog op 19 december tijdens het ‘The Digital Home’-congres.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.