Hoe interactief is digitale TV?

18 Okt '06 - 21:30 by

Volgens van Paul van Niekerk (directeur SPOT) zal in het jaar 2010 de helft van de televisieconsumptie 'digitaal' plaatsvinden.

Vaak wordt deze vorm van TV-kijken nog aangeduid en tegelijkertijd verward met de populistische term 'IPTV', wat overigens niet meer is dan distributie van het tv-signaal via een breedbandige internetverbinding. Hierdoor zou je geheel onterecht de digitale aspiraties van kabelaars zoals UPC vergeten, aangezien deze gebruik maken van een (eigen) kabelnetwerk. Vandaag werd over dit onderwerp gesproken tijdens het Mediaplaza-seminar 'Veranderend Medialandschap. IPTV: interactieve tv, de eerste resultaten'.

Als je bedenkt dat momenteel zo'n 25% van de televisiekijkers 'digitaal' consumeert, zal er de komende jaren nog flink wat moeten gebeuren wil de 50% uit de inleidende zin van dit artikel worden gerealiseerd. Momenteel blijkt trouwens slechts 75% van die huidige digitale kijkersgroep te beschikken over een retourkanaal, die juist voor de adverteerder zo belangrijke data uit de huiskamer kan onttrekken. Als je denkt dat de befaamde huidige 'rode knop'-functie (die sinds kort ook bij UPC zijn intrede heeft gedaan) dit gemis van 2-wegcommunicatie oplost, komt momenteel bedrogen uit. Interactieve TV lijkt vooralsnog weinig verrassends in petto te hebben voor de gemiddelde marketeer.

Het is jammer dat we het grillige consumentengedrag vandaag de dag nog steeds op huishoudelijk- in plaats van individueel niveau meten, terwijl juist in deze tijd gegevens met betrekking tot de vele niche zenders, video-on-demand diensten, electronische programmagids, het spelen van games (via de set-up-box) en andere interactieve diensten zeer wenselijk zouden zijn voor de adverteerders. Wellicht dat na de inburgering van het digitaal tv-kijken de set-up-box door middel van een retourkanaal in staat is een bijdrage te leveren op het gebied van kijkersgedrag, desnoods in samenwerking met de SKO.

Volgens Eric-Jan Gelink (director marketing UPC) zitten we momenteel nog in de fase van 'commodore'-achtige set-up-boxen en zal de intelligentere versie tezijnertijd zijn intrede doen. Als het televisietoestel dan zo 'dom' is en slimmer gemaakt moet worden, waarom bouwt een consortium van 'beeldbuismakers' dan geen TV met ingebouwde intelligentie die daarin kan voorzien, denk ik dan? Volgens een spreker van Alcatel zouden consumenten juist overstag gaan voor 'digitaal' TV-kijken als de providers naast de gebruikelijke differentiators als prijs, content, service en usability, gebruik zou maken van 'gadget'-achtige devices. Mooie strak gedesignde apparaten waar je mee gezien wilt worden en waar je graag over verteld naar familie, vrienden en kennissen toe. Een soort 'tupperware'-achtige verkoop zou dan zelfs in het verschiet kunnen liggen en kunnen zorgen voor een snelle penetratie.

Zijn we wat mij betreft meteen verlost van de (lelijke) additionele tv-kastjes die al gauw zorgen voor ontsiering van een gemiddelde flatscreen-huiskamer. Als ik provider was, zou ik de eerder geopperde 'smart-tv' voor weinig geld in de markt zetten en geheel 'branden' met mijn eigen merk, weet je zeker dat de consument pakweg de komende 5 jaar naar jouw TV-aanbod én beeldmerk zit aan te kijken. Interactie op individueel niveau. Heb je die winst alvast binnen!


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.