Small screens, big opportunities?

12 Sep '06 - 20:56 by

Wie de afgelopen dagen de kans heeft gehad om een kijkje te nemen op de IBC-beurs in de RAI heeft zich kunnen vergapen aan allerlei technische hoogstandjes. En dat allemaal om (relevante) content bij de eindgebruiker te krijgen door bijvoorbeeld broad- of narrowcasting, via (IP)TV dan wel andere (mobiele) devices.

Volgens mij ziet de consument door de overvloed aan digitale opties steeds minder goed wat nu daadwerkelijk in zijn behoefte voorziet. Bij een standaard PDA zit tegenwoordig al gauw een handleiding die zo dik als een zakformaat bijbel en het kiezen tussen de verschillende set-up boxen zou gezien de verwarrende berichten aangaande 'de content' morgen wellicht een nieuw vak bij de LOI kunnen worden. Niet echt het effect dat de gemiddelde marketeer wil bereiken lijkt me.

Vandaag werd ik tijdens het 'TV op de mobiel'-congres bijgepraat over de huidige en toekomstige mogelijkheden van mobiele devices. Hierbij wordt over het algemeen de (smart-)telefoon verstaan, terwijl andere devices zoals de iPod, PSP of Sony's Mylo overigens slechts zijdelings ter sprake komen.

Volgens Martin Warmelink (TNS NIPO) ligt Nederland ten opzichte van de Aziatische landen nog steeds achter qua mobiele ontwikkelingen en acceptatie, waaronder het e-mailen, mms-en en (in mindere mate) gamen en afluisteren van MP3-tjes vanaf de telefoon. Mobiel TV kijken blijkt bij maar liefst 0% (!) van de consumenten, aldus een steekproef, van belang te zijn bij aankoop van een mobiele telefoon. Kortom, de consument moet er klaarblijkelijk 'per ongeluk' achterkomen dat deze feature erop zit, zo lijkt het althans.

Een belangrijke bottleneck blijft overall de gepercipieerde beeldkwaliteit, de relatief hoge prijs van de hardware zelf en de levensduur van de 'mobiele'-batterij. 'Anywhere' en 'anytime', mits in de buurt van een stopcontact. De gemiddelde mobi-kijker in West Europa haalt per dag slechts de 4 minuten kijktijd (ten opzichte van zo'n 50 minuten per dag in Azie). Gezien de Nederlandse breedbandigheid, onze 'korte' reistijden en 'hand op de knip'-mentaliteit zal het nog wel een tijdje duren voordat er van sprake zal zijn van een doorbraakje, aldus Warmelink. Een flat-fee abonnement lijkt in dat laatste geval vooralsnog de beste optie.

Volgens de meeste sprekers van vandaag zal de mobi-kijker met name 'intunen' alvorens hij naar het werk gaat, tijdens de lunch en/of vlak voordat hij thuiskomt. Even snel bijgepraat worden van de 'must see' zaken van de dag á la de Metro en Spits, maar dan via mobiele videocontent. Overall was men het er over eens dat DVB-H (Digitale Video Broadcasting-voor de Handheld) dé techniek wordt om dit alles te distribueren. De 3G-technologie zou volgens onderzoek zelfs aanzienlijk minder lang kijkers weten vast te houden dan DVB-H. Het verschil betrof hier zo'n 5 minuten, wat in mobiel TV land ongeveer gelijkt staat aan een half uur traditionele TV. Niet gering dus.

Alhoewel de mobi-kijker bereid zou zijn om zo'n 10 euro per maand aan een abonnement te besteden, moet de content natuurlijk wel aansluiten bij het device, het kijkmoment/omstandigheid en de gebruiker. Vooralsnog ligt er een groot te ontginnen terrein voor mobiele formats, clips, mobisodes, 'live' TV en andere passende (relevante) mobiele content. Gezien de penetratie van de bijbehorende (DVB-H) devices zal het zeker nog een aantal jaren duren, voordat de verwachtingen voor een groot publiek kunnen worden waargemaakt. Maar als we medio 2008 dan allemaal aan de DVB-H gaan, moet er wel content zijn. Volgens Pieter Kok (Volkskrant) zal dat niet aan hun liggen. Zij komen binnenkort met het 'GO-TV'-concept in taxi's, die zij uiteindelijk ook via mobiele devices willen uitrollen en uitbreiden.

Ondanks alle mooie beloftes van vandaag en de toepassingen die er nu al zijn, heb ik vandaag jammergenoeg nog niet echt een 'wow'-gevoel gehad. Ja, eventjes leek het erop toen Stan Vermeulen (Endemol) liet zien hoe je met de camerafoon en via het inbellen naar een 0900-nummer zelf zender kunt worden. Maar, overall is het overbrengen van geluid, beeld en emotie (waar het TV-toestel zo goed in is) een moeilijke klus voor een 'small screen'.

Ik geloof momenteel meer in applicaties die iedere consument zonder dure investering aan hardware en abonnementen instant kan doen via bijvoorbeeld de 'ouderwetse' afstandsbediening en de huidige 'simpele' mobiele telefoon. Via de gekleurde knoppen van de remote geef je je mening of kan je simpelweg meedoen met een spelletje, geheel impulsief maar zeer entertaining en veelal relevant. De telefoon kan op zijn beurt een soort afstandsbediening worden, die daarmee niet alleen persoonlijke content distribueert en kan afrekenen, maar ook kan activeren via bijvoorbeeld narrowcasting.

Als content 'king' is, dan is distributie 'kingkong', aldus Emile Baak (Nokia). Wat mij betreft een mooi uitgangspunt om in de komende tijd relevante (mobiele) concepten te ontwikkelen. Wie weet of de consument de 'small screens' dan gaan zien als 'the big opportunity' voor ontspanning, vermaak en (video-)communicatie.

Hey Ronald,
Ik zoek info (tbv lessen) over video content op mobiele devices. Weet jij of er richtlijnen o.i.d. beschikbaar zijn? En waar ik die kan vinden?

Daphne Dijkerman () (URL) - 28 December '07 - 13:54


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.