De betrokken kijker

14 Apr '06 - 12:57 by

Diverse mediabedrijven zijn momenteel druk doende om een verdienmodel te bedenken en te testen, waardoor zij on-demand en online-videocontent gratis aan de kijker kunnen aanbieden.

Afgelopen week werd al bekend dat de Amerikaanse televisiezender ABC binnenkort diverse premium content gratis online zal gaan aanbieden. Goedlopende televisieseries zullen dan een paar dagen na 'traditionele' broadcasting zonder geldelijke betaling op het internet te zien zijn. De gebruiker moet hierbij dan wel verplicht de aanwezige reclameblokken accepteren, aangezien doorspoelen ervan geen optie is.

Het betekent natuurlijk nog niet dat de kijker deze reclame-uiting(en) daadwerkelijk ziet. Het Amerikaanse bedrijf Ultramercial beweert hiervoor echter de oplossing te hebben. Om de gevraagde content gratis te kunnen bekijken, moet de internetgebruiker eerst verplicht door een aantal gesponsorde webpagina's heen klikken. Deze interactie zou volgens hen de betrokkenheid van de consument juist ernstig verhogen:

"We know you started the ad and there are prompts that click you through, and we can track your engagement. The average time spent is 50 seconds across all advertisers. There is incentive to watch the ad and there's goodwill behind the ad; what this ad does is it pays for everything." (via: AdAge.com)

Volgens een Amerikaanse mediatycoon zou de traditionele televisiekijker daarentegen juist het aloude televisietoestel weer kunnen gaan verkiezen boven de 'online' mogelijkheden. En wel door de come-back van de 'reality commercials' uit de jaren '50.

Dit houdt in dat de huidige voorgeproduceerde reclameblokken niet meer vanaf 'tape', maar alleen nog maar 'live' worden opgevoerd. Door daarnaast ook nog eens  in te spelen op hetgeen de kijker zojuist heeft gezien of nog gaat zien, zou men wegzappen voorkomen en '30 seconds of fun' hebben.


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.