Matt's journey

29 Jun '08 - 10:03 by


Vijf jaar geleden gaf de Amerikaan Matt Harding zijn baan als gamedesigner in Brisbane, Australië op om met het geld dat hij gespaard had de wereld rond te reizen. Om zijn familie en vrienden op de hoogte te houden waar hij was, maakte hij de site Wherethehellismatt.com. Na een aantal maanden gereisd te hebben bracht een reisgenoot hem op een uniek idee: maak een dansje op verschillende plekken in de wereld en leg dit op videocamera vast. Die tip zou Matt's leven voorgoed veranderen! Hij plaatste de video van zijn eerste reis uit 2003/2004 in 2005 online. Bijna een miljoen bekeken de video.

Een kauwgom fabrikant "Stride Gum" zag het eerste filmpje van Matt en bood hem aan om nog 2 wereldreizen te maken op hun kosten. Lees meer op Marketingfacts.

Wonderbra-lijke viral

13 Jan '08 - 16:14 by

Language problems?

29 Okt '07 - 21:44 by

Deze blijft leuk.

The Internet Stars Are Viral

24 Okt '07 - 10:10 by

Sinds de opkomst van YouTube hebben we meest uiteenlopende (user-generated) filmpjes op ons scherm voorbij zien komen. Alhoewel het maken van een beknopt overzicht van de meest spraakmakende, leukste en ontroerendste video's een behoorlijk onmogelijke opgave is, is bovenstaande bijdrage een meer dan aardige poging. Ben benieuwd wie over een jaar de nieuwe 'Viral SupaStars' zijn.

(via: viralblog.com)

Crash Ballet

19 Okt '07 - 11:01 by

De knipoog naar Leeroy Jenkins

12 Okt '07 - 17:29 by

Het spelen van MMORP-games is voor veel van de deelnemers een intensieve en tijdrovende bezigheid. Je gaat in de betreffende game samen met anderen en voor langere tijd 'het kwaad' bestrijden middels allerlei dodelijke wapens. De mate waarin dergelijke missies succesvol aflopen is veelal afhankelijk van de eensgezindheid binnen de spelersgroep.

Enige tijd terug wist gamer Leeroy Jenkins nog (online-)wereldfaam te verkrijgen door in één van de moeilijkste levels van World of Warcraft, en ook nog eens na een lange gamesessie, als een éénling te reageren, waardoor alle medespelers in een mum van tijd de virtuele dood vonden. Al reageerde men alsof ze er in het echt ook slecht aan toe waren. Achteraf was zijn actie, die voortkwam uit het feit dat hij de groepdiscussie niet had gevolgd door een persoonlijk toilet-moment, goed voor een ware online hype. Van T-shirts to speciale websites aan toe.

Automerk Toyota probeert met bovenstaande viral op eigentijdse wijze hun Tacuma-model onder de aandacht te brengen, zij het met een knipoog naar het beruchte voorval met Leeroy Jenkins. De Toyota wint het van de draak, maar dat moge duidelijk zijn.

What is beauty?

03 Okt '07 - 11:10 by

In 2004 startte Dove met de campagne rondom 'real beauty'. Dit leverde een aantal bijzondere en prijswinnende virals op die de consument moeten triggeren om na te denken over wat echte schoonheid voor ze betekent. Ondanks dat de pay-off van de nieuwe viral 'Talk to your daughter, before the beauty industry does' erg helder is, zal het Dove absoluut geen windeieren leggen.

The First Human Flipbook

10:05 by

'The first flipbook appeared 140 years ago. The first human flipbook was only a matter of time', aldus de bedenkers ervan. Een bijzondere manier van verhalen vertellen, waar in dit geval maar liefst 150 T-shirts voor nodig waren. Voor de liefhebber hebben we ook een kijkje achter de schermen.

Welcome to my brain?

21 Sep '07 - 17:47 by


Alhoewel ik zelf niet echt van de Energy Drinks houd, heb ik toch het idee dat bovenstaand filmpje uit mijn hoofd afkomstig zou kunnen zijn. Fijn weekend allen & energize yourself!

Het zelfvertrouwen van Clearasil

12 Sep '07 - 10:14 by

Stop the bullets

29 Aug '07 - 10:04 by

'Stop the bullets. Kill the gun.' (lees verder>>)

Megafoute NL-discoplaat verovert de wereld

21 Aug '07 - 17:06 by

Alhoewel ik als hetero niet echt tot de doelgroep behoor, wil ik toch even de aandacht vestigen op deze door reclamebureau C+R bedachte boysband die momenteel de wereld verovert:

Wat begon als een grap van Nederlandse reclamemakers aan een barretje op Ibiza, verovert nu de hele wereld. De clip van Bearforce1 (bears zijn knuffelhomo’s met haren) werd in de afgelopen maand zo’n 500.000 keer bekeken op Youtube .

Onder het mom: ‘forget about beauty, everybody can be in a boy’s band’ werd de clip gisteren aangekondigd op de Australische ontbijt tv. Leading showbizz blog PereZHilton plugde eerder deze maand het nummer, de aanvragen voor optredens van de Bears stapelen zich op o.a. Los Angeles, Keulen, Miami en Amsterdam. Homepages van Radio 538, TMF, en American Apparel tipten het nummer dat sinds vandaag internationaal is te downloaden via itunes. (bron: molblog)


Afgelopen week was de band al tijdens de Hartjesdagen in Amsterdam te zien. Aangezien de initiatiefnemer een oude bekende van me is, hierbij een piepklein duwtje voor deze o zo foute maar best lekkere retro-single!

A world of Skittles

23 Jul '07 - 17:55 by

Chrysler haalt bakzeil met Nederlandse 'viral'

20 Jul '07 - 11:58 by

Begin dit jaar werd het fenomeen ‘virals’ door een aantal reclamemakers en marketeers uitgeroepen tot ‘flop’ van het jaar. Maar liefst 55% van de 75 aanwezigen beweerde geen heil te zien in deze bij sommige adverteerders toch geliefde eigentijdse vorm van marketing.

Dit zal deels te maken hebben met de soms nog ongrijpbare factoren die dergelijke videocontent tot een viraal succes maken. Dat een gedegen script en juiste executie van het concept zelf slechts een deel van de key-factoren zijn, blijkt wel uit het feit dat autofabrikant Chrysler vandaag aankondigde per direct hun ‘Dodge Nitro’-‘viral’ van het internet te hebben gehaald. Dit na klachten over de inhoud ervan.

In de spot wordt een hond tijdens het urineren tegen deze typisch Amerikaanse SUV (aka PC-tractor) geëlectrocuteerd en geheel bruin ‘afgebakken’. Dit in het kader van de pay-off : ‘charged with adrenaline’. Alhoewel ik afgelopen week dacht dat het hier een ‘spoof’ betrof, kwam vanochtend het bericht binnen dat Chrysler zelf toch de afzender is en deze online gedistribueerde commercial van het net heeft gehaald. Dit natuurlijk met de nodige excuses:

“Chrysler Group was dismayed to discover that an advertisement created by an ad agency (red.: FHV BBDO) supporting our Netherlands Market Performance Center goes far beyond the bounds of what the company considers appropriate,”. (...) “Although European commercials — especially ‘viral’ ads like this one — are often edgier, this one went over the edge”. Chrylser zou tevens bezig zijn “investigating the origins of this commercial.” (...) “extremely bad taste", aldus een persbericht.

Wat mij betreft is de commercial soieso een beetje misplaatst, aangezien geen enkele unique selling point van dit vehicle onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast lijkt het mij dat de potentiele Dodge Nitro-doelgroep zich juist bevinden in het segment waar het hebben van een hond veelal gemeengoed is. Alhoewel de gewraakte spot niet meer te zien is via het YouTube-platform, kun je de Dodge-‘viral’ hier alsnog bekijken.