De ondergang van freesheet DAG

10 Apr '11 - 10:22 by
Het avontuur van gratis dagblad DAG duurde slechts anderhalf jaar. Twee ex-medewerkers gingen op zoek naar het miljoenenverslindende verhaal erachter.

Veel uitgevers van boeken, kranten en tijdschriften weten vandaag de dag nog maar slecht in te spelen op de mogelijkheden die nieuwe mediakanalen, zoals tablets en e-readers, bieden. Het heilige geloof in papier wil anno 2011 dan ook maar moeizaam plaatsmaken voor het nieuwe uitgeven, waarbij digitaal en interactiviteit de grote belofte lijken. Hoewel beide uitgeefvormen prima naast elkaar kunnen bestaan, worstelen publishers nog te vaak met het formuleren van een antwoord op de veranderende consumptiebehoefte. In de dagbladsector zijn de afgelopen jaren al wel diverse pogingen ondernomen om invulling te geven aan het ‘eigentijds uitgeven’. Soms op eigen initiatief, soms gedwongen door de concurrentie. (lees verder>>)

'Start-ups zijn de rockbands van de zakenwereld'

05 Nov '10 - 10:20 by
Wie de afgelopen tijd enigszins online was, weet dat de iPad, e-readers, de Samsung Tab en andere aanverwante producten the next big thing zijn. Het zal je dan ook niet verwonderen dat dit nieuwe gadgetdevice een hot topic was op InCTspiratie, het congres over innovatief uitgeven, ebooks en andere vormen van digitaal uitgeven. Gastspreker Derk Haank, CEO van Springer Uitgeverij, is na een klein intern bedrijfsonderzoek al enige tijd overtuigd van de korte levenscyclus van de eReader: “De iPad is de redding voor veel uitgevers. De Kindle is helemaal niks. Collega’s kregen eReaders soms niet eens aan de praat.” (lees verder>>)

Storytelling anno 2010 kent vele gezichten

14 Sep '10 - 09:44 by
Wie vandaag de dag graag wordt geïnspireerd, had afgelopen vrijdag zeker aanwezig moeten zijn tijdens het RethinkingMedia at the Beach-event in Bloemendaal aan Zee. Dit derde event van de Linkedin-group Dutch Media Professionals had als thema ‘storytelling’ en beloofde voorafgaand een ‘100% relaxed, inspirerende en nuttige’ dag. Met niet de minste keynotes, van onder andere de Wired en The New York Times, en een aantal niet alledaagse - maar wel tot de verbeelding sprekende - bijdragen, werd die belofte absoluut waargemaakt. (lees verder>>)

Uitgeefbranche positief gestemd over eigen toekomst

07 Jun '10 - 08:43 by
Volgens sommige mediaprofeten is het einde van het medium print nabij. De voortdenderende digitalisering, de technologische ontwikkelingen - waaronder de opmars van tablets - en het dalende abonnementenbestand zouden duidelijke signalen zijn van een branche die te laat en onvoldoende heeft ingespeeld op eigentijdse manieren van mediaconsumptie. Op het afgelopen week gehouden Uitgeverscongres bleek de spirit echter allesbehalve bedrukt. Zoals gastspreker Dick Molman, CEO Sanoma Uitgevers, het verwoordde: “Versus alle bedreigingen staan evenzoveel kansen.” Niet de minste sprekers (van onder meer Apple, Sanoma, Capgemini en IDTV) gaven - op een soms TED-achtige manier - hun toekomstvisie op deze bedrijfstak die vooralsnog lijkt te grossieren in het recyclen van dode bomen. (lees verder>>)

Eigentijds ondernemen centraal op MWG Congres

15 Feb '10 - 10:22 by
linkWie als ondernemer in Nederland zijn hoofd boven het spreek- woordelijke maaiveld uitsteekt, kan veelal rekenen op kritiek. Het lef om te innoveren en experimenteren, en ‘af en toe op je bek gaan’, is iets waar Nederlanders doorgaans weinig mee hebben, terwijl deze kenmerken van goed ondernemerschap juist zo belangrijk zijn voor een gezonde economie. Om de mediabranche weer enigszins in beweging te krijgen (en te inspireren) stond het MWG Congres dit jaar in het teken van ‘Geen lef, geen lof’. Een dag vol do’s and don’ts met vooral kansen voor wie durft. Een paar highlights: (lees verder>>)

Vervagende scheidslijnen op de distributiemarkt

30 Mrt '08 - 16:42 by
Hoewel de doorsnee consument haar audiovisuele behoefte meer en meer online vervult, geeft het gros nog steeds de voorkeur aan een avondje tv. De kabelaar, die in het merendeel van de huishoudens zo ongeveer het alleenrecht op dit medium heeft, drukt met haar marktaandeel (81%) een behoorlijke stempel op het tv-aanbod. Mede door de opmars van andere distributievormen (o.a. satelliet, Digitenne en op IP-gebaseerde methoden) rijst de vraag hoe lang deze situatie nog zal duren, voordat hierin een echte grote verschuiving gaat plaatsvinden. Kortom, wie beheersen straks welke kanalen?

Tijdens het congres Media Distribution Day stond deze vraag centraal. Ondanks de lofzang die de kabelindustrie zichzelf gedurende de dag toedichtte, bleek juist de monopolistische (ver)houding een doorn in het oog van andere aanbieders van ‘het nieuwe tv-kijken’. De consument wordt voorgespiegeld dat hij keuzevrijheid heeft, middels allerlei pakketten, maar volgens Digitenne, Canal Digitaal en KPN is sprake van eenzijdigheid: veelal maar één kabelaanbieder per huishouden en een alternatief zoals satelliet wordt door de lokale overheden gebonden aan te strenge (ophang)regels. Een scheve en onwenselijke situatie, aldus de niet-kabelaars. (lees verder>>)

Wie zit er aan de knoppen?

19 Nov '07 - 08:57 by
Afgelopen week vond in Bussum het door Broadcast Press georganiseerde 'Onder de knop'-congres plaats. Gedurende twee volle congresdagen werd door kenners en aanwezigen gesproken en gediscussieerd over de laatste ontwikkelingen én trends op het snijvlak van telefonie, TV, internet en crossmediale toepassingen. Hieronder een paar highlights.

‘Mobiel, the next big thing?!’
Op de eerste dag stond ‘de mobiel’ centraal, hetgeen zich met name concentreerde op de telefoon als mobiel device. Volgens Jan Zwang (marketing manager bij GfK Benelux) wil de consument vooral een simpel werkend toestel, die bovenal voorzien is van een zeer aantrekkelijk en liefst persoonlijk design. In Japan zou dit dan ook dé reden zijn dat een marktpartij als Nokia het daar moet stellen met een zeer mager marktaandeel in de beurt van de 0.01%.

Volgens Zwang valt er echter met name op het gebied van 'tv op de mobiel' in een tal van landen nog voldoende ‘land te ontginnen en te winnen’. Doordat de meeste mobiele telefoons vandaag de dag echter slecht of niet zijn uitgerust met deze inmiddels veel besproken feature laat de telecombranche veel kansen liggen. Van een echte doorbraak zal in Nederland dan ook pas sprake kunnen zijn als de Europese telefoonfabrikanten hun assortiment eens flink gaan uitbreiden met trendy modellen, die ook nog eens voorzien zijn van een gebruiksvriendelijke TV-interface. Tot die tijd is de mobiele telefoon ‘een sleeping giant’, aldus Zwang.

Degene die overigens niet kunnen (en willen) wachten op een designvol toestel met ingebouwde TV-tuner, kunnen momenteel ook een beroep doen op de al eerder besproken Slingbox. Een IP-based device die ongeacht waar je bent alle tv-kanalen van ‘thuis’ doorzet naar je pc, laptop en/of (middels speciale software) ook op je mobiele telefoon. (lees verder>>)

De mobiel als ‘third screen’: de eerste learnings

03 Okt '07 - 10:30 by
Gistermiddag was ik aanwezig op het congres ‘TV op de mobiel’, waarbij de meest recente ervaringen aangaande de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ werden besproken. Onderzoek toonde onlangs nog aan dat de doorsnee Nederlander dit ‘upcoming’ medium als ‘TV-screen’ wel ziet zitten, en dan met name onderweg, op het toilet of gedurende een vakantie in het buitenland. Op zich positieve geluiden, maar wat zijn tot nu toe de learnings aangaande het consumeren van audiovisuele content via de mobiele telefoon?

Vodafone, die sinds 1 mei dit jaar mobiele tv-content aanbiedt middels een 16-tal ‘TV-kanalen’, spreekt van een stijgende lijn in de verkoop van hun mobiele TV-pakketten. Ondanks dat voor het kijken ervan een speciaal abonnement à €7, 50 per maand is vereist, blijkt dat maar liefst zo’n 75% van deze early-adapters de dienst na een maand verlengd. Dit is met name in trek bij een vooralsnog mannelijke gebruikersgroep (77%), die gemiddeld genomen tussen de 31 en 54 jaar jaar oud is. De belangrijkste aanjagers om vanaf de namiddag en ‘onderweg’ mobiele TV te consumeren, blijkt vooral te danken aan de mate van nieuwsgierigheid (44%), verveling (20%), behoefte aan amusement (15%) dan wel de behoefte aan informatie (10%) van deze groep.

(lees verder>>)

The First Human Flipbook

10:05 by

'The first flipbook appeared 140 years ago. The first human flipbook was only a matter of time', aldus de bedenkers ervan. Een bijzondere manier van verhalen vertellen, waar in dit geval maar liefst 150 T-shirts voor nodig waren. Voor de liefhebber hebben we ook een kijkje achter de schermen.

PICNIC ‘07: De realiteit van morgen

01 Okt '07 - 10:33 by
Ondanks dat er de afgelopen dagen al het nodige is geschreven over PICNIC ’07 wil ik nog even kort de aandacht vestigen op de sessie ‘Augmented Reality for Advertisers’ die afgelopen vrijdagochtend plaatsvond.

Het verschil tussen ‘virtual-‘ en ‘augmented’ reality is overigens dat de laatstgenoemde gebruik maakt van beelden uit onze dagelijkse realiteit en die combineert met (3D-)computeranimaties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de virtuele wereld van Second Life, waarbij alles wat je ziet voortkomt uit technologie.

Tijdens de sessie werd gesproken met Eduardo Dias (Ydreams), David Polinchok (CXO Brand Experience Lab) en Jeroen Mol (Touching Media). Ieder van hen heeft in de afgelopen jaren een aantal innovatieve producten ontwikkeld, die inmiddels de interesse hebben van een aantal grotere adverteerders (o.a. Vodafone, Adidas, Nokia, Dove en Chanel).

(lees verder>>)

PICNIC '07: Who is in the driver's seat?

09:49 by
Ook dit jaar is PICNIC er weer in geslaagd om de creatieve geest van mij en vele andere (interationale) bezoekers te tarten. Voor wie regelmatig het internet afstruint, zal het brede aanbod aan sprekers, visies en bijbehorende applicaties een feest der herkenning zijn geweest. Daar waar anderen zich soms leken af te vragen of ze per abuis niet een sprong voorwaarts in de tijd hadden gemaakt.

De BVA had het evenement juist aangegrepen om concreet met haar achterban en partners bij te praten over de veelbesproken I-ads. Tijdens de sessie ‘Advertisers in the Driver’s seat’ werden de laatste concrete onderzoekcijfers (n=1086) uiteengezet. Deze alleen via digitale platformen af te spelen interactieve commercials, zijn in het afgelopen jaar door o.a. Telfort, Friesland Foods (Chocomel) en Holland Casino ingezet.

(lees verder>>)

PICNIC '07

27 Sep '07 - 10:27 by
Gisteren was ik zelf aanwezig bij een aantal sessies op Picnic '07. Een absolute must voor iedereen die werkzaam is in de creatieve (media-)industrie. Aangezien er de afgelopen dagen al de nodige postings zijn verschenen, en ik morgen nog een aantal sessies ga bijwonen, zal ik aan het einde van deze week mijn recap geven van een week crossmediaal denken en doen.

Gisteravond overigens nog gezellig geborreld met collega-Twitteraars in Cafe Amsterdam. En zoals tegenwoordig gebruikelijk is, zijn ook van deze bijeenkomst de nodige foto's online terug te vinden en is de live-stream van de twitterborrel van gisteravond hier te zien.

Videoblogging centraal in 'Quarterlife'

18 Sep '07 - 09:19 by

Voor veel twintigers zijn tv-series zoals 'Dawon Creek' of 'OneTreeHill' geen onbekend fenomeen. Zij weten namelijk als geen ander de kijker mee te voeren in het leven van leeftijdsgenoten die (ook) zo ieder hun eigen problemen hebben. Middels aloude thema’s, waaronder verliefdheid, jaloezie en relaties, levert dat natuurlijk de nodige persoonlijke verwikkelingen op.

Volgens MySpaceTV is het echter de hoogste tijd om deze 'good-oldies' te doen vergeten middels een eigentijdse variant die alleen online zal worden gedistribueerd. Het resultaat heet 'Quarterlife', een 36-delige serie die vanaf 11 november a.s. exclusief te zien zal zijn via MySpaceTV.com. Hierin draait alles om een groep twintigers die worden geconfronteerd met zowel 'oude'- als eigentijdse dilemma's, waarbij het fenomeen 'webloggen' een centrale rol inneemt. Eén van de vrienden blijkt namelijk een videoblog bij te houden, waarop ze al haar belevenissen én die van haar naaste vrienden ongecensureerd de wereld instuurt. (lees verder>>)

Het einde van het alfabet?

17 Sep '07 - 11:39 by

Ons dagelijks leven wordt in toenemende mate bepaald door allerlei soorten en maten van beeldschermen. Overal waar je bent, zit of loopt is er wel een 'scherm' die om je aandacht vraagt. En dan hebben we het nog niet eens over de 'standaard' schermpjes die je binnenshuis tegenkomt (o.a. TV, PC, iPod, telefoon, PDA, gameconsole en dergelijken.)

Volgens sommigen krijgen we door deze beeldschermcultuur een overload aan (ongewenste) informatie en zal er vanzelf een 'shake-out' komen, waardoor we weer 'verlost' zijn van al die lichtbakken. Aan de andere kant vinden de meeste jongeren het vandaag de dag juist vanzelfsprekend dat er via beelden met hen wordt gecommuniceerd, waardoor ook hun brein steeds audiovisueler te werk gaat. Hierdoor zal de behoefte aan beeldschermen alleen maar toenemen. In welke vorm dan ook.

Volgens de mysterieuze Italiaanse H725 zullen alle letters, teksten en woorden in de nabije toekomst hierdoor juist verdwijnen en opgaan in een nieuwe technologie: bright.ly genaamd. Ik weet het niet, maar aangezien deze individu claimt uit het jaar 2059 te komen, zette het me wel even tot nadenken. What if? Oordeel zelf.