‘We hebben zelf ook een verantwoordelijkheid te nemen’

09 Mrt '11 - 22:23 by
Marketingstrategen van Pepsico, Unilever en Toyota over het managen van het eigentijdse media-aanbod, het nut van nog meer (nieuwe) mediakanalen en de toekomst van het communicatievak.

In de afgelopen jaren is het palet aan mediakanalen voor de marketeer flink uitgedijd. Waande hij of zij zich begin deze eeuw nog volledig in charge, vandaag de dag bepaalt de consument steeds vaker de beeldvorming rondom een merk. Daar kan, zoals Yoep van ’t Hek onlangs nog bewees, eigenlijk geen reclamecampagne tegenop.

De opkomst van social media, zoals Twitter, Hyves en Facebook, maakt dat de stem van de consument niet alleen duidelijker, maar ook tot in de verste uithoeken van de wereld (en binnen no-time) te horen is. Reden te meer om drie marketingprofessionals te vragen naar hun visie op het toenemende aantal mediakanalen, hoe zij daar dagelijks mee omgaan en over wat er in het communicatievak nu echt eens anders moet. (lees verder>>)

TED Ads Worth Spreading Challenge

07 Mrt '11 - 14:32 by
Afgelopen week was Long Beach Californië het mekka voor TED-aanhangers. In tegenstelling tot vorige edities werd tijdens TED2011 ook stilgestaan bij video-uitingen die, net als de TED Talks, de moeite waard zijn om te delen. Geen 30-seconden filmpjes, maar 2 à 3 minuten durende ‘onvergetelijke’ mini-stories.

Het idee achter de Ads Worth Spreading Challenge is volgens de organisatie: ‘With this competition, we’re seeking to reverse the trend of online ads being aggressively forced on users. We want to nurture ads so good you choose to watch. [...] We want to encourage development of ads-with-a-difference. Ads that engage our audience authentically, intelligently, delightfully. Ads that people will want to share because, like the rest of TED, they encapsulate ideas worth spreading.’

Twee video-ads vond ik zelf erg treffend: Selinah en The Chase. Twee reclameuitingen die ieder op hun eigen manier een eigentijds verhaal vertellen: (lees verder>>)

De teloorgang van marketing as we know it

13 Feb '11 - 21:12 by
Iedereen die er enigszins toe doet in de Nederlandse reclameindustrie was afgelopen donderdag op het jaarlijkse MWG Congres. Ditmaal werd vooral ingezet op het in beweging krijgen van de mediabranche. Een goede timing, want de consument is steeds vaker in charge, terwijl adverteerders, mediabureaus en reclamemakers het nakijken hebben. Hieronder een aantal highlights en handvatten voor de marketeer van morgen. (lees verder>>)

Tablet voor veel merken nog stap te ver

25 Nov '10 - 08:14 by
Uit recent onderzoek blijkt dat ruim driekwart van de Nederlandse marketeers en communicatiemanagers van plan is om in 2011 meer budget vrij te maken voor social media. Een positief vooruitzicht, want het betekent dat de klantdialoog meer centraal komt te staan en terrein wint van de traditionele zendcultuur. Laten we echter niet te vroeg juichen, want hetgeen men zegt te doen loopt veelal niet in de pas met de realiteit. Zo bleek ook afgelopen week op een door Telegraaf Media en MagStream georganiseerd event aangaande eigentijds uitgeven voor merken. (lees verder>>)

Musquito vs. iPad

11 Sep '10 - 13:00 by

Maximize your potentials

04 Mrt '08 - 16:57 by

Wonderbra-lijke viral

13 Jan '08 - 16:14 by

2008 is ook jouw toekomst

31 Dec '07 - 13:54 by

Language problems?

29 Okt '07 - 21:44 by

Deze blijft leuk.

Crash Ballet

19 Okt '07 - 11:01 by

De knipoog naar Leeroy Jenkins

12 Okt '07 - 17:29 by

Het spelen van MMORP-games is voor veel van de deelnemers een intensieve en tijdrovende bezigheid. Je gaat in de betreffende game samen met anderen en voor langere tijd 'het kwaad' bestrijden middels allerlei dodelijke wapens. De mate waarin dergelijke missies succesvol aflopen is veelal afhankelijk van de eensgezindheid binnen de spelersgroep.

Enige tijd terug wist gamer Leeroy Jenkins nog (online-)wereldfaam te verkrijgen door in één van de moeilijkste levels van World of Warcraft, en ook nog eens na een lange gamesessie, als een éénling te reageren, waardoor alle medespelers in een mum van tijd de virtuele dood vonden. Al reageerde men alsof ze er in het echt ook slecht aan toe waren. Achteraf was zijn actie, die voortkwam uit het feit dat hij de groepdiscussie niet had gevolgd door een persoonlijk toilet-moment, goed voor een ware online hype. Van T-shirts to speciale websites aan toe.

Automerk Toyota probeert met bovenstaande viral op eigentijdse wijze hun Tacuma-model onder de aandacht te brengen, zij het met een knipoog naar het beruchte voorval met Leeroy Jenkins. De Toyota wint het van de draak, maar dat moge duidelijk zijn.

What is beauty?

03 Okt '07 - 11:10 by

In 2004 startte Dove met de campagne rondom 'real beauty'. Dit leverde een aantal bijzondere en prijswinnende virals op die de consument moeten triggeren om na te denken over wat echte schoonheid voor ze betekent. Ondanks dat de pay-off van de nieuwe viral 'Talk to your daughter, before the beauty industry does' erg helder is, zal het Dove absoluut geen windeieren leggen.

PICNIC ‘07: De realiteit van morgen

01 Okt '07 - 10:33 by
Ondanks dat er de afgelopen dagen al het nodige is geschreven over PICNIC ’07 wil ik nog even kort de aandacht vestigen op de sessie ‘Augmented Reality for Advertisers’ die afgelopen vrijdagochtend plaatsvond.

Het verschil tussen ‘virtual-‘ en ‘augmented’ reality is overigens dat de laatstgenoemde gebruik maakt van beelden uit onze dagelijkse realiteit en die combineert met (3D-)computeranimaties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de virtuele wereld van Second Life, waarbij alles wat je ziet voortkomt uit technologie.

Tijdens de sessie werd gesproken met Eduardo Dias (Ydreams), David Polinchok (CXO Brand Experience Lab) en Jeroen Mol (Touching Media). Ieder van hen heeft in de afgelopen jaren een aantal innovatieve producten ontwikkeld, die inmiddels de interesse hebben van een aantal grotere adverteerders (o.a. Vodafone, Adidas, Nokia, Dove en Chanel).

(lees verder>>)

FoodBank

10:05 by

(lees verder>>)