No blogging

02 Dec '13 - 13:31 by
Dit weblog van Ronald ter Voert wordt niet meer actief bijgehouden. Mocht je contact me willen opnemen, doe dat dan via de LinkedIn-button aan de rechterzijde.

De ondergang van freesheet DAG

10 Apr '11 - 10:22 by
Het avontuur van gratis dagblad DAG duurde slechts anderhalf jaar. Twee ex-medewerkers gingen op zoek naar het miljoenenverslindende verhaal erachter.

Veel uitgevers van boeken, kranten en tijdschriften weten vandaag de dag nog maar slecht in te spelen op de mogelijkheden die nieuwe mediakanalen, zoals tablets en e-readers, bieden. Het heilige geloof in papier wil anno 2011 dan ook maar moeizaam plaatsmaken voor het nieuwe uitgeven, waarbij digitaal en interactiviteit de grote belofte lijken. Hoewel beide uitgeefvormen prima naast elkaar kunnen bestaan, worstelen publishers nog te vaak met het formuleren van een antwoord op de veranderende consumptiebehoefte. In de dagbladsector zijn de afgelopen jaren al wel diverse pogingen ondernomen om invulling te geven aan het ‘eigentijds uitgeven’. Soms op eigen initiatief, soms gedwongen door de concurrentie. (lees verder>>)

‘We hebben zelf ook een verantwoordelijkheid te nemen’

09 Mrt '11 - 22:23 by
Marketingstrategen van Pepsico, Unilever en Toyota over het managen van het eigentijdse media-aanbod, het nut van nog meer (nieuwe) mediakanalen en de toekomst van het communicatievak.

In de afgelopen jaren is het palet aan mediakanalen voor de marketeer flink uitgedijd. Waande hij of zij zich begin deze eeuw nog volledig in charge, vandaag de dag bepaalt de consument steeds vaker de beeldvorming rondom een merk. Daar kan, zoals Yoep van ’t Hek onlangs nog bewees, eigenlijk geen reclamecampagne tegenop.

De opkomst van social media, zoals Twitter, Hyves en Facebook, maakt dat de stem van de consument niet alleen duidelijker, maar ook tot in de verste uithoeken van de wereld (en binnen no-time) te horen is. Reden te meer om drie marketingprofessionals te vragen naar hun visie op het toenemende aantal mediakanalen, hoe zij daar dagelijks mee omgaan en over wat er in het communicatievak nu echt eens anders moet. (lees verder>>)

TED Ads Worth Spreading Challenge

07 Mrt '11 - 14:32 by
Afgelopen week was Long Beach Californië het mekka voor TED-aanhangers. In tegenstelling tot vorige edities werd tijdens TED2011 ook stilgestaan bij video-uitingen die, net als de TED Talks, de moeite waard zijn om te delen. Geen 30-seconden filmpjes, maar 2 à 3 minuten durende ‘onvergetelijke’ mini-stories.

Het idee achter de Ads Worth Spreading Challenge is volgens de organisatie: ‘With this competition, we’re seeking to reverse the trend of online ads being aggressively forced on users. We want to nurture ads so good you choose to watch. [...] We want to encourage development of ads-with-a-difference. Ads that engage our audience authentically, intelligently, delightfully. Ads that people will want to share because, like the rest of TED, they encapsulate ideas worth spreading.’

Twee video-ads vond ik zelf erg treffend: Selinah en The Chase. Twee reclameuitingen die ieder op hun eigen manier een eigentijds verhaal vertellen: (lees verder>>)

De teloorgang van marketing as we know it

13 Feb '11 - 21:12 by
Iedereen die er enigszins toe doet in de Nederlandse reclameindustrie was afgelopen donderdag op het jaarlijkse MWG Congres. Ditmaal werd vooral ingezet op het in beweging krijgen van de mediabranche. Een goede timing, want de consument is steeds vaker in charge, terwijl adverteerders, mediabureaus en reclamemakers het nakijken hebben. Hieronder een aantal highlights en handvatten voor de marketeer van morgen. (lees verder>>)

Tablet voor veel merken nog stap te ver

25 Nov '10 - 08:14 by
Uit recent onderzoek blijkt dat ruim driekwart van de Nederlandse marketeers en communicatiemanagers van plan is om in 2011 meer budget vrij te maken voor social media. Een positief vooruitzicht, want het betekent dat de klantdialoog meer centraal komt te staan en terrein wint van de traditionele zendcultuur. Laten we echter niet te vroeg juichen, want hetgeen men zegt te doen loopt veelal niet in de pas met de realiteit. Zo bleek ook afgelopen week op een door Telegraaf Media en MagStream georganiseerd event aangaande eigentijds uitgeven voor merken. (lees verder>>)

'Start-ups zijn de rockbands van de zakenwereld'

05 Nov '10 - 10:20 by
Wie de afgelopen tijd enigszins online was, weet dat de iPad, e-readers, de Samsung Tab en andere aanverwante producten the next big thing zijn. Het zal je dan ook niet verwonderen dat dit nieuwe gadgetdevice een hot topic was op InCTspiratie, het congres over innovatief uitgeven, ebooks en andere vormen van digitaal uitgeven. Gastspreker Derk Haank, CEO van Springer Uitgeverij, is na een klein intern bedrijfsonderzoek al enige tijd overtuigd van de korte levenscyclus van de eReader: “De iPad is de redding voor veel uitgevers. De Kindle is helemaal niks. Collega’s kregen eReaders soms niet eens aan de praat.” (lees verder>>)

Storytelling anno 2010 kent vele gezichten

14 Sep '10 - 09:44 by
Wie vandaag de dag graag wordt geïnspireerd, had afgelopen vrijdag zeker aanwezig moeten zijn tijdens het RethinkingMedia at the Beach-event in Bloemendaal aan Zee. Dit derde event van de Linkedin-group Dutch Media Professionals had als thema ‘storytelling’ en beloofde voorafgaand een ‘100% relaxed, inspirerende en nuttige’ dag. Met niet de minste keynotes, van onder andere de Wired en The New York Times, en een aantal niet alledaagse - maar wel tot de verbeelding sprekende - bijdragen, werd die belofte absoluut waargemaakt. (lees verder>>)

Musquito vs. iPad

11 Sep '10 - 13:00 by

Uitgeefbranche positief gestemd over eigen toekomst

07 Jun '10 - 08:43 by
Volgens sommige mediaprofeten is het einde van het medium print nabij. De voortdenderende digitalisering, de technologische ontwikkelingen - waaronder de opmars van tablets - en het dalende abonnementenbestand zouden duidelijke signalen zijn van een branche die te laat en onvoldoende heeft ingespeeld op eigentijdse manieren van mediaconsumptie. Op het afgelopen week gehouden Uitgeverscongres bleek de spirit echter allesbehalve bedrukt. Zoals gastspreker Dick Molman, CEO Sanoma Uitgevers, het verwoordde: “Versus alle bedreigingen staan evenzoveel kansen.” Niet de minste sprekers (van onder meer Apple, Sanoma, Capgemini en IDTV) gaven - op een soms TED-achtige manier - hun toekomstvisie op deze bedrijfstak die vooralsnog lijkt te grossieren in het recyclen van dode bomen. (lees verder>>)

Eigentijds ondernemen centraal op MWG Congres

15 Feb '10 - 10:22 by
linkWie als ondernemer in Nederland zijn hoofd boven het spreek- woordelijke maaiveld uitsteekt, kan veelal rekenen op kritiek. Het lef om te innoveren en experimenteren, en ‘af en toe op je bek gaan’, is iets waar Nederlanders doorgaans weinig mee hebben, terwijl deze kenmerken van goed ondernemerschap juist zo belangrijk zijn voor een gezonde economie. Om de mediabranche weer enigszins in beweging te krijgen (en te inspireren) stond het MWG Congres dit jaar in het teken van ‘Geen lef, geen lof’. Een dag vol do’s and don’ts met vooral kansen voor wie durft. Een paar highlights: (lees verder>>)

Last but not least...

08 Jan '10 - 14:36 by
Na het afronden van het decembernummer van Broadcast Magazine en de lopende zaken bij Broadcast Press is het nu definitief zover: hoofdredacteur zijn van een mooi merk dat zich in de afgelopen twee jaar crossmediaal heeft ontwikkeld, is verleden tijd. Helaas, maar waar. Het blijft vreemd dat we met een opgeschoonde renadabelere portfolio en een betere integratie van de diverse onderdelen binnen de uitgeverij hebben moeten stoppen.

Maar zoals altijd geldt ook hier, het einde is tevens een nieuw begin. Welk begin, dat zal de toekomst uitwijzen. Keep u posted op regelmatigere basis dan het afgelopen jaar het geval was. Allen de beste wensen voor 2010!

Matt's journey

29 Jun '08 - 10:03 by


Vijf jaar geleden gaf de Amerikaan Matt Harding zijn baan als gamedesigner in Brisbane, Australië op om met het geld dat hij gespaard had de wereld rond te reizen. Om zijn familie en vrienden op de hoogte te houden waar hij was, maakte hij de site Wherethehellismatt.com. Na een aantal maanden gereisd te hebben bracht een reisgenoot hem op een uniek idee: maak een dansje op verschillende plekken in de wereld en leg dit op videocamera vast. Die tip zou Matt's leven voorgoed veranderen! Hij plaatste de video van zijn eerste reis uit 2003/2004 in 2005 online. Bijna een miljoen bekeken de video.

Een kauwgom fabrikant "Stride Gum" zag het eerste filmpje van Matt en bood hem aan om nog 2 wereldreizen te maken op hun kosten. Lees meer op Marketingfacts.

Vervagende scheidslijnen op de distributiemarkt

30 Mrt '08 - 16:42 by
Hoewel de doorsnee consument haar audiovisuele behoefte meer en meer online vervult, geeft het gros nog steeds de voorkeur aan een avondje tv. De kabelaar, die in het merendeel van de huishoudens zo ongeveer het alleenrecht op dit medium heeft, drukt met haar marktaandeel (81%) een behoorlijke stempel op het tv-aanbod. Mede door de opmars van andere distributievormen (o.a. satelliet, Digitenne en op IP-gebaseerde methoden) rijst de vraag hoe lang deze situatie nog zal duren, voordat hierin een echte grote verschuiving gaat plaatsvinden. Kortom, wie beheersen straks welke kanalen?

Tijdens het congres Media Distribution Day stond deze vraag centraal. Ondanks de lofzang die de kabelindustrie zichzelf gedurende de dag toedichtte, bleek juist de monopolistische (ver)houding een doorn in het oog van andere aanbieders van ‘het nieuwe tv-kijken’. De consument wordt voorgespiegeld dat hij keuzevrijheid heeft, middels allerlei pakketten, maar volgens Digitenne, Canal Digitaal en KPN is sprake van eenzijdigheid: veelal maar één kabelaanbieder per huishouden en een alternatief zoals satelliet wordt door de lokale overheden gebonden aan te strenge (ophang)regels. Een scheve en onwenselijke situatie, aldus de niet-kabelaars. (lees verder>>)